Det förtydligandet kommer från Eons regionchef Björn Persson.
Ersättningen kommer inte på nästa elnätsfaktura.
– Vi har sex månader på oss att ombesörja detta, och inom fyra månader är vår ambition att göra det, säger Björn Persson.
Att man blir krediterad den ersättning som man är berättigad till betyder att man får avdrag på sin elnätsfaktura, något som går med automatik, enligt Björn Persson.
Om avbrottsersättningen är större än elnätsfakturan blir det noll på fakturan, och beloppet som blir över flyttas till nästkommande faktura.
– Det är som ett tillgodohavande som betas av.
– Man behöver inte göra någonting, man kommer att bli ersatt – men det dröjer några månader framöver innan den ersättningen börjar ticka ut.
Man kan också begära att få pengarna i handen, genom att ringa till Eons kundservice, varpå man får en utbetalningsavi.
Då det ligger en avgift på att hämta ut pengar med en avi är det Eons erfarenhet från tidigare stormar att de flesta väljer ersättning genom avdrag på elnätsfakturan.
Björn Persson råder också dem som fått egendom förstörd genom att kyl och frys stannat att kontakta sina försäkringsbolag.