Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Erik Chambert ställs ut

Konstmuseet i Norrköping kommer att ha en utställning i höst, om Erik Chambert, en internationellt känd möbelarkitekt från Norrköping.

Exempel på mönster. Här är ett av många exempel på Erik Chamberts textilmönster, som användes i möbelproduktionen i Norrköping.

Exempel på mönster. Här är ett av många exempel på Erik Chamberts textilmönster, som användes i möbelproduktionen i Norrköping.

Foto:

NORRKÖPING2015-01-13 13:06

– Det handlar om ett samarbetsprojekt mellan Konstmuseet och oss, säger intendent Bonnie Festin från Stadsmuseet. Och det är ett projekt, där utställningen, som öppnas den 26 september på Konstmuseet, står i centrum.

Kommer utställningen enbart att handla om Chamberts mångåriga möbeltillverkning?

– Nej, vi kommer att visa exempel från Erik Chamberts hela produktion, från hans arbete som en av Sveriges främsta möbelarkitekter till hans hans arbeten som både en framstående textilkonstnär och vanlig konstnär, varav det sistnämnda är ganska okänt hos många människor.

– Och vår målsättning med utställningen i höst, är att presentera Erik Chambert och hans stora produktion, för en ny generation människor och med nya människor. Därför har vi bjudit in studenter från Carl Malmstens Furniture Studies, som lyder under Linköpings universitet, för att låta dem studera Erik Chamberts möbler och tyger.

Vad är tanken med elevernas medverkan?

– Tanken är att de ska studera de stolar vi ställt upp här i ett visningsrum på Bråvalla och de har fått i uppgift att analysera stolar och textilmönster och föra ihop det i en symbios, till ett nytt föremål, som de sedan ska göra tillsammans på skolan och där man förhoppningsvis ser spår av Erik Chamberts stol. Jag kan också nämna att eleverna har olika inriktning, i form av möbelsnickare, möbeldesigner, möbelkonservator och tapetserare.

På tisdagen kom därför 12 studenter från skolan tillsammans med två lärare, till Stadsmuseets samlingar på Bråvalla, för att få en närmare titt på delar av Chamberts produktion.

Bland annat Stina Nilsson, som spontant sa så här:

– Hela projektet här i Norrköping känns jättespännande och ett samarbete för oss elever, som kan leda till något nytt i framtiden. Vi kommer även att studera äldre möbler, som kanske Chambert inspirerades av och sedan ta till oss allt detta, för våra egna framtida produktioner.

En av lärarna, professor Johan Knutsson, sa så här om Chambert-projektet:

– Det känns klockrent för våra elever och för skolan. Vi får synas och en möjlighet att visa upp vår verksamhet för andra ungdomar, samtidigt som våra nuvarande elever får möjlighet att skaffa sig en djupare kunskap om originalmöbler, för att sedan därifrån gå vidare och skapa nytt i framtiden, vare sig det gäller möbler eller kanske något helt annat.

Tilläggas kan att Erik Chamberts möbelfabrik låg på den i dag tomma tomten i hörnet av Hospitalsgatan och Gamla Rådstugugatan.

– Jag kan också nämna att i samtidigt med utställningsstarten i höst, kommer vi att släppa en ny bok, där jag och några till skrivit om framförallt Erik Chamberts möbeltextilier, säger Bonnie Festin. En bok som döpts till "Vårblommor, Konkret och Harlekin."

Erik Chambert

Han föddes den 17 december 1902 i Norrköping, död den 13 juni 1988, och var en svensk möbelarkitekt, formgivare och konstnär.

Fadern Axel Chambert var möbelsnickare och startade Chamberts möbelfabrik i Norrköping 1883. Modern hette Ida Westerlund. Erik gifte sig 1939 med målarinnan och teckningsläraren Inga Stiberg. De fick barnen Christian, Fredrik och Maria tillsammans. På 1920-talet stack Chamberts möbelfabrik ut från mängden med sin möbelproduktion. Firman hade utvecklats till en modern fabrik med elektrisk drift. Den mest nyskapande formgivaren i familjeföretaget var yngste sonen Erik. Han fick sitt stora genombrott på Stockholmsutställningen 1930 med sin eleganta vilstol skapad tillsammans med Norrköpings stadsarkitekt Kurt von Schmalensee.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om