Åke Bjurhamn var curator för den kontroversielle konstnären Lars Vilks utställning "The Gaston Zucca Legacy" år 2010, där verket "The black box" fanns med.
Konstmuseet erbjöds redan då verket som en donation. Tjänstemän från museet var och besiktigade det. Vid det tillfället förklarade museet, enligt Bjurhamn, att det inte kunde ta emot verket på grund av att det var för stort, att det inte fanns plats för det. Verket består av en svart kub där sidorna är en meter långa.
– Det är ett konstverk som Vilks kallade det självfinansierande konstverket, för det fanns en springa där man skulle kunna stoppa i pengar, säger Åke Bjurhamn.
Nu när Lars Vilks är död erbjuder Åke Bjurhamn, som var personlig vän med Vilks och hade ett avtal med honom om att försöka placera "The black box" eller sälja det, än en gång verket till Konstmuseet som donation.
Enligt Bjurhamn var det Vilks önskan att det skulle hamna på Moderna museet, som också för flera år sedan tackat nej, eller på Norrköpings konstmuseum.
– Nu när konstnären är död kan det väl inte vara så förbannat jävla skrämmande med ett av hans konstverk, säger Åke Bjurhamn som menar att det funnits en rädsla hus Kultursverige att befatta sig med Vilks verk.
Själv menar han att Vilks var en av Sveriges mest betydande konstnärer.
Bjurhamn berättar att Konstmuseet sedan tidigare har "några okontroversiella" akvareller samt skulpturen "Jungfru Marie Himmelsfärd", den senare från Gaston Zucca-utställningen.
Nu önskar Bjurhamn få svar från Norrköpings konstmuseum om erbjudandet. Verket har inget samband med "de upprörande Mohammedteckningarna", betonar Bjurhamn lite spetsigt i mejlet till museets chef Helena Persson.
"The black box" finns i dag i ateljéhuset Kronan. Om museet inte vill ta emot verket är alternativet försäljning till förmån för dödsboet.
– Vi får förfrågningar om donationer och gåvor och vi har en rutin för det. Vi kommer att hantera det på sedvanligt sätt. Vi kommer att ta upp det vid ett möte i december, säger Helena Persson.
Vilks finns representerad på museet, så här handlar det mer om verkets verkshöjd, kvaliteter och konstnärligt värde, och konstverket i förhållande till museets samling, de verk man redan har av Vilks, säger Persson. Innan man tar ställning måste man även reda ut ägarförhållandet.
– Vi behöver få in mer information från Åke Bjurhamn, säger Helena Persson.