Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En tredjedel är en delseger

NORRKÖPING
- Finns inte sträckningen genom Kolmården med när Banverket presenterar sina investeringsplaner på tisdag är det en delseger.
Det säger Åke Karlsson, bonde i Krokek, och en av de drivande i föreningen "Nej till ny järnväg - rusta upp södra stambanan".

Åke Karlsson i föreningen "Nej till ny järnväg - rusta upp södra stambanan" ser det som en delseger om Kolmården inte finns med i Banverkets investeringsplaner som presenteras i morgon.
FOTO: ANITA KJELLBERG

Åke Karlsson i föreningen "Nej till ny järnväg - rusta upp södra stambanan" ser det som en delseger om Kolmården inte finns med i Banverkets investeringsplaner som presenteras i morgon. FOTO: ANITA KJELLBERG

Foto:

Norrköping2003-01-13 00:00
Enligt vad som läckt ut redan nu är det bara en tredjedel av snabbjärnvägen Ostlänken mellan Stockholm och Linköping som ryms i planerna för Banverkets satsningar under åren 2004 - 2015.
Det gäller då sträckningen Åby-Norrköping-Linköping, med möjlig byggstart år 2012.
Föreningen "Nej till ny järnväg - rusta södra stambanan" som har ca 600 medlemmar, i lokalgrupper från Tranås i söder till Nyköping i norr, fortsätter att slåss mot Ostlänken.
Bonden Åke Karlsson i Krokek som gjort sig känd som en engagerad och stridbar person inte minst i kampen mot EU och EMU blev tillfrågad av oroliga människor i Kolmården om han inte kunde ställa upp i föreningen.

<b>Onödig satsning</b>
Eftersom han hela tiden tyckt att Ostlänken är en orealistisk och onödig satsning, som drivs på av lokala politiker i länet, har han engagerat sig i frågan.
Det finns inte ekonomi för att genomföra snabbjärnvägen, menar han. Samtidigt tycker han att det är fel att bygga upp en struktur där människor ska transporteras från Linköping till Stockholm med höghastighetståg. Människor ska ha sysselsättning där de finns, det är mer hållbart, säger han.
- Varför centralisera allt till storstadsregionerna?
- Det handlar om en gräddfil åt etablissemanget, säger han om Ostlänken.
- Att rusta södra stambanan är ett bättre alternativ.
Det har presenterats tre alternativa sträckningar av den nya snabbjärnvägen genom Kolmården.
- Väldigt många människor är oroliga, säger Åke Karlsson.
Människor som tänkt sälja sina fastigheter kan inte göra det, berättar han. Vem vill köpa ett hus som kanske måste bort för att järnvägen ska gå fram där?
Så länge ovissheten finns ligger den som en hämsko, som ett lock, över Kolmården, säger Åke Karlsson som vill ha ett klart besked från politikerna om framtiden.
- Finns inte sträckningen genom Kolmården med när Banverket presenterar sina investeringsplaner på tisdag är det en delseger. Då leder vi på poäng, säger Åke Karlsson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om