I det samtal med Peter Kennerfalk, som refererades i gårdagens Folkbladet, nämnde han att han på senare tid än en gång läst Zarembas artikelserie i Dagens Nyheter, alltså Den polske rörmokaren, från senhösten 2005.
Zaremba gör där också en liten analys av vad han menar vara det egentliga budskapet i den här Byggnads-affischen, som enligt hans tolkning utsäger att "Utlänningen bedriver hor med sin arbetskraft - och dessutom för billigt".
Han noterar i artikeln vidare att "Byggnads arbetarfnask uppträder i ett vitt limbo. Han saknar bakgrund och personliga kännetecken. Inga klädesplagg röjer hans historia eller karaktär. Inte ens klockan har han fått behålla... (En argare analytiker skulle säga att det handlar om avhumanisering.)"
Analyserar kroppspråket
Utan att ha en aning om, eller överhuvud taget bry sig om, vem modellen är analyserar han också kroppsspråket i bilden.
"Vad man än tyckte om fru Smith framstod hon som väl rustad för sitt värv. Det kan man dessvärre inte säga om denna taniga kropp. Den bjuder ut sig, men tycks sakna förutsättningar för köpslagan. Frånvaron av verktyg på bilden bekräftar den misstanken", skrev Zaremba.
Beskrivningen av detta "arbetarfnask" kan ju tänkas ha inspirerat Kennerfalk till bloggformuleringen om att "Ord som fnask... har alltid fyllt hans artiklar."
Kennerfalk kan också mycket väl ha uppfattat Zarembas beskrivning av den "taniga" kroppen som personlig, riktad mot honom själv.
Medan poängen med Zarembas analys i stället var att kritisera den bild av "gästarbetaren", som Byggnads här lät komma till uttryck.