Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En modern saga om verkligheten

Med medmänsklighet och normkritik som palett målar Barry Jenkins en vacker tavla till film.

Den mobbade pojken Little (Alex Hibbert) hittar en oväntad skyddsängel i langaren Juan (Mahershala Ali) i Barry Jenkins flerfaldigt Oscarsnominerade ”Moonlight”. Foto: David Bornfriend

Den mobbade pojken Little (Alex Hibbert) hittar en oväntad skyddsängel i langaren Juan (Mahershala Ali) i Barry Jenkins flerfaldigt Oscarsnominerade ”Moonlight”. Foto: David Bornfriend

Foto: David Bornfriend

Norrköping2017-02-10 15:00

Skönhet är det bestående intrycket från ”Moonlight”. För en film om slummen i Miami, drogberoende föräldrar och kriminalitet är ”Moonlight” ohyggligt och hjärtskärande vacker. Nivå och lager av skönhet knyter ihop till en ovanlig film. Sällan har en historia om livet i slummen varit så befriad från stereotyper. Många gånger illustreras normtrycket genom att visa fasaden extra tydligt. Barry Jenkins väljer i stället att ideligen visa den andra sidan. Normen om hårdföra, heterosexuella machomän döljer inte äkthet, mjukhet, normbrytningar. Berättandet har både en poetisk och en jordnära kvalitet som är osedvanligt svår att få ihop.

”Moonlight” är uppdelad i tre akter som åldersmässigt följer Chiron. Han lever i Miami tillsammans med sin kraftigt drogberoende mamma, fadern existerar inte ens som ett minne. I skolan ger sig de andra på honom för hans mindre maskulina sätt. Förutom stödet från klasskompisen Kevin finns ingen räddning inom sikte, tills Chiron – kallad ”Little” – träffar på droglangaren Juan. Han tar med pojken hem till sin sambo Teresa. Med tålamod och omtanke lyckas paret skapa tillit hos Chiron. Juan blir den välbehövlige fadersfiguren som saknas. Tillsammans med Teresa lär han pojken själsliga och praktiska läxor. Men det finns en komplexitet i relationen, Juan säljer narkotika till barnets mor. De droger som gjort bådas liv till ett oförutsägbart inferno.

Eftersom filmen är starkt karaktärsdriven krävs mycket av skådespelarna. De får ordentlig draghjälp av Jenkins eget manus. På en del sätt påminner ”Moonlight” om Lee Daniels ”Precious”. Där den senare ibland blev för stereotyp i sin skildring av människor i misär lyckas Jenkins gjuta rollfigurer av mångfald. Mamma Paula exempelvis må vara ett tragiskt drogfall, samtidigt får även hennes ambitioner och mänsklighet plats.

Lika mycket som manuset hjälper skådespelarna är de själva också extremt skickliga. Det märks att de arbetat ordentligt för att få ihop människorna de gestaltar. De gör det med elegans och närvaro. Blickar som vädjar, leenden som talar, kroppsspråk som minns. Starkast närvaro har den gnistrande Mahershala Ali. Ingen vid hans sida behöver skämmas men han stjäl alla scener han är med i.

I grund och botten är ”Moonlight” en modern saga om verkligheten, utan pretentioner. Kärnfrågan är identitet. Som Juan säger till lille Chiron ”förr eller senare måste du bestämma själv vem du är, du kan inte låta någon annan fatta det beslutet åt dig”.

Film

Moonlight

Cnema/Filmstaden

Regi: Barry Jenkins

I rollerna: Alex R. Hibbert, Ashton Sanders, Trevante Rhodes, Mahershala Ali, Naomie Harris, Janelle Monáe, Jaden Piner m fl.

Betyg: * * * *

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om