Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En lönsam linje

Att bygga ut spårvägen till Ringdansen skulle vara ett av de mest lönsamma spårprojekten i Sverige.
Den samhällsekonomiska nyttan skulle vara mycket hög.
Detta enligt en konsultutredning, som nu överlämnats till kommunstyrelsen.

Vem vet? Så här kan det komma att se ut... Och det, skulle, enligt den utredning som nu gjorts, i så fall vara klart samhällsekonomiskt lönsamt.
FOTOMONTAGE: JANNE FORSBY

Vem vet? Så här kan det komma att se ut... Och det, skulle, enligt den utredning som nu gjorts, i så fall vara klart samhällsekonomiskt lönsamt. FOTOMONTAGE: JANNE FORSBY

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-01-09 06:00
Det är konsultbolaget Trivector, som gjort den här samhällsekonomiska analysen. Man jämför då satsningen på spårväg med ett tillstånd, där i stället de nuvarande busslinjerna behålls - och försöker mäta den samhällsekonomiska skillnaden mellan de båda alternativen.
Det bör påpekas att det här handlar om teoretiska modeller, där olika antaganden görs. Rimligen kan både det ena och det andra ifrågasättas och diskuteras.
Ett exempel bara, för att visa vilken osäker mark som man rör sig på. Det räknas med att själva övergången till spårbundet i sig ska ge en resandeökning. Resenärerna bedöms, helt sonika, attraheras mer av spårburen trafik än av bussar. Fenomenet benämns, på detta fackspråk, spårfaktorn.

Andra projekt
Hur vet man då, att det kommer att bli på det viset? Ja, det vet man ju egentligen inte. Men det hänvisas till andra projekt, där resandet ökat mer än vad prognoserna räknat med - Svelandsbanan, Blekinge Kustbana, Tram-Train runt Karlsruhe, Tvärbanan i Stockholm.
Utifrån sådana erfarenheter räknar Trivector nu med 20 procents ökning av resandet mellan Centrum och Ringdansen - utöver den ökning som man redan, kalkylmässigt, räknat in. Och där det då rör sig om den allmänna trafiktillväxt, som förutsätts utifrån studier från Statens institut för kommunikationsanalys.
I en sådan här samhällsekonomisk bedömning har man å ena sidan kostnaderna för satsningen, å andra sidan de förväntade intäkterna. I intäkterna ingår antalet resande, men också sådant som restidsvinster, vinster av överflyttning från bil till kollektivtrafik och extra inkomster av markförsäljning (kommunen beräknas kunna sälja attraktiv mark för ca 15 milj kr längs den nya spårvägsdragningen).

Färre fordon
En ekonomisk vinst, som också räknas in, är att antalet fordon kan minska. I stället för de 13 spårvagnarna och 27 stadsbussarna i dagens linjenät klarar sig Norrköping i denna framtid med 15 spårvagnar och 20 bussar. (Något som inte ska förväxlas med storleken på hela spårvagnsparken, som beräknas till 19 vagnar - en minskning jämfört med dagens 23. Minskningen ska bli möjlig genom effektivisering av användandet.)
Den dragning av spårvägslinjen, som det här räknas med, är den som från Trozelligatan tar av till vänster in på Albrektsvägen (medan den redan idag glest trafikerade enkelriktade slingan genom Klingsberg försvinner) och sedan via Ljurafältet och, så småningom, Hagebygatan fortsätter ut mot Ringdansen.
Linje 2 kommer det att vara, som alltså i denna tänkbara framtid kommer att löpa mellan Fridvalla och Ringdansen, via Resecentrum och Söder Tull.

Livslängden 60 år
Kalkylperioden är 60 år, den livslängden har en sådan här investering. För stråket mellan Centrum och Ringdansen räknas då, alla faktorer sammantagna, med en resandeökning på hela 36 procent.
Till sättet att kalkylera hör, att den resandeökningen beräknas inträda redan från starten - för att därefter också fortsätta, fast då i samma takt som förutspåsäven för kollektivtrafiken i stort.
Med stöd av tidigare erfarenheter antar Trivector vidare, att 50 procent av dessa nya spårvagnsresenärer tidigare i stället tagit bilen. Då skulle 2,42 miljoner bilkilometer årligen försvinna från Norrköpings tätort, vilket i sin tur skulle ge en samhällsekonomisk vinst på 1,1 milj kr per år.
Totala investeringskostnaden kalkyleras till 110,8 milj kr. Då förutsätts att kommunen, som planerat, köper in fem nya spårvagnar som ersättning för gamla vagnar.
Summan av alla dessa matematiska operationer blir sedan, att man landar på siffran 1,94 för något som benämns nettonuvärdeskvoten. Och detta är, framhålls det, en mycket bra siffra.
Kvoten 0 (noll) innebär att kostnaden precis uppväger nyttan av ett visst projekt. Allt över noll utgör överskott. Vid kvoten 1,0 får man en återbäring på 100 procent, 1,94 innebär att investeringarna ger pengarna åter 1,9 gånger till. Samhällsekonomiskt sett, alltså.

Bussbesparingar
Det låter ju onekligen alldeles utmärkt. Enligt konsulten förklaras det utomordentliga resultatet framför allt med de stora besparingarna inom busstrafiken samt att resandet beräknas öka såpass mycket.
Ska projektet kunna bli lika lönsamt som i kalkylen krävs dock ett väl optimerat trafikupplägg och en "optimerad och väl utformad infrastruktur". Som en särskild poäng i sammanhanget anges, att spårvägen kommer byggas längs ett stråk där mycket folk bor.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om