En helt rutinmässig sändning iridium. . .
NORRKÖPINGAntagligen förekom inget strålningsläckage, när behållaren från Studsvik transporterades i Sverige.I så fall kan heller inte någon ha utsatts för strålning i samband med omlastningen i Norrköping.- Ingen vet ens riktigt vem som lastade, säger Mimi Hildebrand på SAS pressjour. Det var bara en låda bland en massa andra.
Att kollit på 127 kg, innehållande två stålbehållare med det mycket radioaktiva materialet iridium, läckte strålning vid framkomsten till New Orleans i USA står klart. Men när började det läcka, det är frågan.
När transporten ifråga lämnade Studsvik den 27 december var dock allt helt i sin ordning. Godset kördes till Norrköping, där det lastades över till en annan speditionsfirmas lastbil som förde godset vidare till Arlanda - varifrån det flögs till Paris.
<b>Höll tätt i Paris</b>
Enligt uppgifter på tisdagen från Studsviks koncernchef Hans-Bertil Håkansson, som hänvisade till transportmyndigheten i USA, höll behållaren tätt ännu vid omlastningen i Paris. Med det skulle man då kunna blåsa faran över för Sveriges vidkommande.
- Om något gått sönder på vägen är det troligast att det skedde vid lastbilstransporten mellan Memphis och New Orleans, säger Hans-Bertil Håkansson till Folkbladet.
En hel del återstår att utreda. Informatören Bosse Solenius på Statens Strålskyddsinsititut säger till Folkbladet att man jobbar vidare med de amerikanska myndigheterna.
- Vi är inte på det klara med alltihopa ännu, säger han. Det florerar också många rykten.
<b>Omlastning</b>
Av något logistiskt skäl sändes godset från Studsvik (tre mil utanför Nyköping) till Norrköping för omlastning. Till Norrköping användes ett av Studsvik anlitat speditionsföretag, medan SAS sedan ansvarade för transporten till Arlanda. Omlastningen skedde hos SAS Cargo på Kungsängen.
Hos SAS Cargo vill man överhuvudtaget inte kommentera det inträffade som alltså ägde rum den 27 december, för knappt två veckore sedan.
<b>Normal omlasning</b>
Man hänvisar i stället till SAS Pressjour, där Mimi Hildebrand uppger att det rörde sig om en helt normal och rutinmässig omlastning. Ingen kan erinra sig just det aktuella kollit, det var helt enkelt inget som man lägger på minnet bland allt annat gods.
Men man vet naturligtvis vilka som arbetade på SAS Cargo vid det aktuella tillfället. På dessa har blodprov tagits, och de har erbjudits läkarundersökningar.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!