Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

En eller två flygplatser?

Länet måste bestämma sig för EN flygplats, vilken spelar ingen roll. Och det måste gå fort, ty snart är det för sent - säger näringslivet.
Men allt talar för att man kommer att hanka sig vidare med två flygplatser. Särskilt som Lena Micko, kommunstyrelsens ordförande i Linköping, anser detta vara bästa alternativet.
Dock krävs då ökad samordning mellan de båda flygplatserna.

En eller två flygplatser i Östergötland - det är frågan.

En eller två flygplatser i Östergötland - det är frågan.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-10-13 06:00
"Hotbilden" är klar. Enligt uppgift väljer nu hela 36 procent av länets utrikesresenärer Arlanda eller Skavsta. Nedgången faller så gott som helt på Kungsängen, som sedan år 2000 tappat 77.000 passagerare.
Enligt Östsvenska Handelskammaren, där alla storföretagen finns med i styrelsen, gäller det nu för länet att snabbt bestämma sig - Kungsängen, eller flygplatsen i Linköping?
Detta måste rentav ske inom ett halvår. Annars hinner resandemönstren försämras så till den milda grad att det snart inte finns underlag för någon flygplats alls i länet.

Ge med sig
Huvudaktörer är Norrköpings och Linköpings kommuner, där den ena måste så att säga ge med sig. Storflygplats i Gistad verkar ju inte längre ha några förespråkare.
Saken kompliceras av, att detta inte är någon renodlat kommunal fråga utan mera då en för hela regionen. Därtill är det ju Luftfartsverket som står för Kungsängen, medan flygplatsen i Linköping har både Saab och Linköpings kommun bakom sig. Så vem ska bestämma om Östergötlands flygplats, finns det alls något forum?
Alltnog, kommunstyrelsens ordförande i Linköping Lena Micko delar inte näringslivets uppfattning att det skulle vara så bråttom:
- Nej, det tror jag inte alls. Sen vet man ju att det alltid kommer att hända saker, det kommer olika yttre omständigheter. Men då får man handla, när man känner till dem.
Hon menar att man hittills inte har utnyttjat de fördelar, som två flygplatser ger. Det går att samordna tidtabeller, man kan ordna regional pendling till flygplatserna, mellanlandningar kan tänkas.
- Det här har nu marknadsföringsbolagen i båda kommunerna fått i uppdrag att titta på. Så det kommer att redovisas.
Dessutom finns ju Östsam, där en rapport om just flygplatsfrågan ska läggas fram på fredag.
Lena Micko säger också, att de lokala politikerna inte kan besluta om att lägga ner den ena eller andra flygplatsen
- Staten har ju ett fortsatt ansvar för transportpolitiken. Sedan hänger det ju också på olika yttre förutsättningar. Hur marknaden utvecklas, om folk flyger härifrån eller inte.
- Utifrån vad vi idag kan överblicka är ökad samverkan bästa alternativet. Men jag har intrycket, att man inte riktigt har förstått det överallt.

Behövs på sikt
Det är detta som har kallats "en flygplats, två landningsbanor". Skyways, som i dag svarar för Köpenhamnsflyget från både Norrköping och Linköping har uttalat sig för det alternativet (även om också Skyways anser att det mest effektiva vore en enda flygplats). Men nu kommer ju ännu en aktör in, när Swedjet ska börja flyga Norrköping-Köpenhamn.
Kommunstyrelsens ordförande i Norrköping Mattias Ottosson säger att på lite sikt, och då inte mer än högst tio år, måste länet ha enat sig om en flygplats.
- Men som läget är idag är väl modellen med en flygplats och två landningsbanor ett alternativ värt att testa, om de som flyger tycker att det är en bra idé.
Ottosson passar också bollen tillbaka till näringslivet genom att tillfoga, att det vore bra om de också kunde tala om vilken flygplats som vore bäst.

Hur stora plan?
Han utvecklar med att säga, att man då måste se till sådant som kapaciteten att ta emot passagerare, hur stora plan som kan landa, vilka miljökoncessioner som flygplatsen behöver ha m m.
Med det faktaunderlaget kan man sedan titta på de flygplatser som man har. Ottosson undviker att uttala sig för någon bestämd flygplats.
Jörgen Rundgren, oppositionsråd (m) i Norrköping, anser att det hela brådskar:
- Som det nu är plockar Skavsta privatresenärer från den fjärde storstadsregionen. Det finns en stor risk för länet, om ingenting händer.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om