Just nu visas SVT:s dokumentärserie om klass 9A på Mikaelskolan i Örebro. Den här gången är det lärarna som står i centrum och deras oförmåga att få arbetsro i klassrummet och sina elever engagerade i skolarbetet.
Läraren bestämmer
Tre supercoacher ska hjälpa några av skolans lärare att bli bättre i jobbet. Hittills har mycket fokus lagts på kroppsspråk, hållning och att ha ett vårdat språk. Det är viktiga egenskaper för en lärare, anser Monica Lindberg, som idag arbetar på Djäkneparksskolan. Men ännu viktigare är att ha ledaregenskaper och att vara en god förebild, anser hon.
- Som lärare måste man få klassen med sig och kunna forma gruppen. Eleverna måste förstå att man är ledaren men att de är viktiga i dialogen, för att nå målen. Men det är läraren, som har kunskap om målen och som har ansvaret för att gruppen går åt rätt håll, säger Monica Lindberg.
Men att forma en klass kan ta på krafterna, medger hon.
- Eleverna sitter inte bara där och är perfekta, säger Monica Lindberg.
Låglöneyrke
Hon berättar att yrkesrollen och arbetsuppgifterna har förändrats mycket under de 40 år som hon har jobbat som lärare. När hon började i yrket var lärare ett statusyrke medan det idag snarare är ett låglöneyrke. Arbetsbördan har dessutom ökat påtagligt. Förr låg fokus på undervisningen och man fick till och med nedsatt tjänstgöringstid om man var klassföreståndare. Idag har en lärare inte någon reglerad arbetstid. Kvartssamtalen har ersatts av de mera omfattande utvecklingssamtalen, där skriftliga individuella utvecklingsplaner, IUP, ligger till grund för dessa utvecklingssamtal. Varje elev ska dessutom varje termin ha ett skriftligt omdöme i varje ämne.
- Allt detta är jättebra men det tar tid och man får mindre tid att planera för intressanta lektioner, konstaterar Monica Lindberg.
Stötta yngre kollegor
Hon är inte kritisk till SVT:s försök att skildra skolans värld men hon befarar att folk efter att ha sett serien, ska tro att det ser ut så här i den svenska skolan.
- Enligt min uppfattning så har 90 procent av alla lärare kontroll och klarar av att leda sina klasser. Visst finns det undantag, där klasserna är särskilt jobbiga och där lärarna behöver hjälp, säger hon.
På Djäkneparksskolan har man diskuterat om inte äldre och mera erfarna lärare ska kunna leda och stötta yngre kollegor i arbetet. För några år sedan gjordes ett sådant försök, med mentorskap i kommunen men det rann ut i sanden, eftersom resurser inte sköts till, berättar Monica Lindberg.
Fältmentor
Hon är också fältmentor, vilket innebär att hon placerar 50 lärarstuderande hos handledare inom sitt rektorsområde. Det är till henne som handledarna hör av sig, när lärarstudenter inte fungerar under praktiken. Ofta handlar svårigheterna om just ledarskapsproblem, konstaterar hon.
- Ibland ordnar det till sig men varken jag eller handledarna får avråda någon student, utan ärendet går vidare till Campus, säger Monica Lindberg.
Förmågan att leda går att träna upp om man inte har detta i sin personlighet anser Monica Lindberg.
- Det handlar inte om att vara sträng, utan om att eleverna ska respektera sin lärare, så att atmosfären i klassrummet är sådan, att läraren kan utföra sitt jobb, säger Monica Lindberg.