Efter kulturbråket – publiken strömmade till under 2023

Efter kulturbråket i Norrköping visar tydliga siffror att Norrköpingspubliken sluter upp kring SON och Östgötateatern. Publiken ökade med 30 procent under 2023.

Höstens konserter med SON i De Geerhallen har varit välbesökta. Och under hösten ökade försäljningen på Östgötateatern med 49 procent jämfört med samma period 2022. SON har öppet hus nu på lördag.

Höstens konserter med SON i De Geerhallen har varit välbesökta. Och under hösten ökade försäljningen på Östgötateatern med 49 procent jämfört med samma period 2022. SON har öppet hus nu på lördag.

Foto: Carline Kvick, Susanna Beskow Norgren

Norrköping2024-01-16 17:00

Konsert- och teaterpubliken har strömmat till både till Norrköpings Symfoniorkester, SON, och Östgötateatern under året 2023. Publiken ökade med 30 procent jämfört med 2022. Både symfoniorkestern och teatern har haft flera utsålda konserter och föreställningar och har spelat för välfyllda salonger under hela hösten.

– Det är fantastiskt att se att våra salonger fylls igen. Höstens konserter har varit mycket välbesökta och Brahms Requiem drog fulla hus, vilket är ett fint kvitto på att publiken uppskattar vår repertoar, säger Henrik Marmén, konstnärlig chef för SON, i ett pressmeddelande. 

Om man tittar bara på hösten 2023 ökade försäljningen på Östgötateatern med 49 procent jämfört med hösten 2022. Motsvarande siffra för SON var 30 procent.

– Trots inflation, höga räntor och en orolig omvärld har publiken valt att lägga pengar på en teaterbiljett. Det talar sitt tydliga språk och visar att kulturen spelar en viktig roll i tider av kris. Folk vill ha roligt, skratta och fly en tuff verklighet för en stund, säger Nils Poletti, teaterchef för Östgötateatern. 

Bra siffror, eller hur?

– Jättebra. Det är fantastiskt. Vi vågar nästan inte tro på det, säger Agneta Lindmark Thomas, marknads- och kommunikationschef vid Scenkonst Öst.

Hur tolkar du det?

– Det är svårt att veta, men dels känner jag att vi har fått ett fantastiskt stöd från publiken. Och sedan vill jag gärna tolka det också som att vi har en repertoar som har lockat mycket. Om vi tittar på teatern så har vi haft "En julsaga", "Bygdens söner" och "Waitress", och det har dragit en stor publik. Likaså symfoniorkestern – det är oerhört glädjande att se att även vår mer ordinarie repertoar som Brahms Requiem, och när vi spelat Rachmaninov eller Mozart, så har det dragit lika stor publik som våra populärkonserter.

Tror du att det är kulturbråket som gör att publiken sluter upp så här, för att stödja sina kulturinstitutioner?

Det kan det vara. Vi känner ett jättestöd från publiken, säger Agneta Lindmark Thomas och vittnar om ovationsartade applåder och hejarop från salongen i Louis De Geer.

Om det har resulterat i publiksiffror är svårt att säga, menar hon. 

Det är symfoniorkestern och eventuell försäljning av Louis De Geer det varit mest diskussioner kring.

Ung Scen Östs publiksiffror för regionens skolföreställningar ökade med 27 procent under 2023 och besöken vid SON:s skolkonserter med 70 procent.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!