Ung personal behövs på svenskt vattnen – speciellt på isbrytare

Isbrytaren Atle låg för ankar i Norrköping under måndagen. Det var exakt på dagen 50 år sedan fartyget började tjänstgöra på svenskt vatten. Besättningen är erfaren, men det behövs påfyllnad i leden.

Få en rundtur med oss!

Foto: Michael Bercu

Norrköping2024-10-24 12:00

Nyheten i korthet

  • Isbrytaren Atle, som har tjänstgjort i 50 år på svenskt vatten, behöver föryngra sin personal.
  • Besättningen på Atle, en av Sveriges sex isbrytare, har lång erfarenhet men behöver påfyllning av yngre sjömän.
  • Jobbet på isbrytare erbjuder intressanta utmaningar och goda karriärmöjligheter, samt möjlighet till långa ledighetsperioder.

Den gula och blå kolossen ståtar inne i hamnen. Besättningen visar upp Atle, en av de sex isbrytare som finns i Sverige. Många har lång erfarenhet, men nytt blod behövs. I maskinrummet finns två av den yngre generationen sjömän.

– Det är jätteviktigt att unga kommer in i sjöfartsbranschen. Det finns bra möjligheter att göra intressanta saker, säger Wiggo Nilsson, motorman sedan fyra år.

undefined
Wiggo Nilsson har jobbet fyra år som motorman.

Han tycker att den stora utmaningen med jobbet är problemlösning.

– Det är både motorer och olika system som måste fungera. Det är intressant att hitta lösningar när något uppstår.

undefined
Bra överblick för styrmän och kapten för att kontrollera isbrytaren.
undefined
Michael Hägre tittar på en satellitbild. De är ett viktigt hjälpmedel som används från bryggan.
undefined
Kompass med utsikt.
undefined
Atle har varit i bruk sedan 1974.
undefined
Gropig is runt fartyg. Isbrytare får hjälpa till vid sådana tillfällen.

Edvin Sjöberg, som gör sin andra vecka på Atle, håller med att det utvecklande att jobba på sjön.

– Jag har lärt mig knep från de mer erfarna besättningsmännen. Det är roligt att hålla på med motorer. Jag jobbade med bilar tidigare, men det här är mycket större motorer, vilket jag tycker är mycket roligare att jobba med.

undefined
Edvin Sjöberg gillar problemlösningen som han får i jobbet som motorman.

Det är omkring 25 personer ombord. De jobbar två veckor och är sedan lediga i två. Men det finns andra som valt att jobba fyra veckor i streck och är lediga i en månad. Både Edvin och Wiggo har valt det senare.

– Det är intensivt, men när man är ledig har man tid. Den långa ledigheten är en del i att jag trivs och det tror jag många som jobbar här gör också, säger Edvin.

– Att var ledig mycket ger mig möjlighet att umgås mycket med min sambo och hund. Jag mekar mycket med bilar också, menar Wiggo.

undefined
Avkopplingsrum. Där besättningen kan spela instrument.
undefined
Kök/kabyss som förser besättningen med mat.
undefined
Rymligt gym ombord.
undefined
Övervakning i maskinrummet.
undefined
Den mer erfarna personalen delar med sig knep till de yngre medarbetarna.
undefined
Hjärtat i kontrollrummet för motorerna som driver isbrytaren.
undefined
Isbrytaren tar plats i Norrköpings hamn.

Vilka möjligheter till en karriär finns det på isbrytare?

– Vill man har ett varierat och intressant jobb, så finns det bra möjligheter, säger Wiggo Nilsson.

Utbildning Isbrytare

Det finns olika vägar in för att jobba på fartyg.

Lättmatros och matros kan man utbilda sig på gymnasienivå eller på yrkesvux.

För tjänster som fartygsingenjör, styrman, kapten, befälhavare, lots eller båtman, krävs universitetsstudier.

För att jobba på isbrytare har Sjöfartsverket en specialutbildning. Efter studier på universitet måste man gå igenom teori och jobba i simulator med inriktning mot hur jobbet på en isbrytare fungerar.

(Källor: Sjöfartsverket och Satsa på sjöfart) 

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!