Den gula och blå kolossen ståtar inne i hamnen. Besättningen visar upp Atle, en av de sex isbrytare som finns i Sverige. Många har lång erfarenhet, men nytt blod behövs. I maskinrummet finns två av den yngre generationen sjömän.
– Det är jätteviktigt att unga kommer in i sjöfartsbranschen. Det finns bra möjligheter att göra intressanta saker, säger Wiggo Nilsson, motorman sedan fyra år.
Han tycker att den stora utmaningen med jobbet är problemlösning.
– Det är både motorer och olika system som måste fungera. Det är intressant att hitta lösningar när något uppstår.
Edvin Sjöberg, som gör sin andra vecka på Atle, håller med att det utvecklande att jobba på sjön.
– Jag har lärt mig knep från de mer erfarna besättningsmännen. Det är roligt att hålla på med motorer. Jag jobbade med bilar tidigare, men det här är mycket större motorer, vilket jag tycker är mycket roligare att jobba med.
Det är omkring 25 personer ombord. De jobbar två veckor och är sedan lediga i två. Men det finns andra som valt att jobba fyra veckor i streck och är lediga i en månad. Både Edvin och Wiggo har valt det senare.
– Det är intensivt, men när man är ledig har man tid. Den långa ledigheten är en del i att jag trivs och det tror jag många som jobbar här gör också, säger Edvin.
– Att var ledig mycket ger mig möjlighet att umgås mycket med min sambo och hund. Jag mekar mycket med bilar också, menar Wiggo.
Vilka möjligheter till en karriär finns det på isbrytare?
– Vill man har ett varierat och intressant jobb, så finns det bra möjligheter, säger Wiggo Nilsson.