Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

E22 breder ut sig

Vägverket har sedan en tid utrett nya sträckningar för en dubbelfilig E22 mellan Norrköping och Söderköping.
Det är inte mycket som kommit ut om saken. Men plötsligt finns nu en diger vägutredning.
Den laborerar med tre alternativ, där två av dem innebär nya dragningar av E22. Det är också just de, som får högsta betyget.

Nytt vid Navestad. Längst till höger ringarna, något till vänster villornas Kvarnberget. Här har Åselstadvägens korsning med E22 på digital väg försetts med ny trafikplats. Som synes lägger den beslag på en god del av landskapet.

Nytt vid Navestad. Längst till höger ringarna, något till vänster villornas Kvarnberget. Här har Åselstadvägens korsning med E22 på digital väg försetts med ny trafikplats. Som synes lägger den beslag på en god del av landskapet.

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2004-11-13 06:00
Den nuvarande vägen är från 60-talet och drogs då fram nära gårdarna.
Ett av Vägverkets alternativ innebär nu att denna väg byggs om. Medan de båda andra medför nya dragningar väster om dagens E22, på andra sidan om Stens gård. Och således, som hjälp till orienteringen, på samma sida av vägen som Navestad.
De s k åkeralternativet löper närmast E22 av idag och går alltså över åkermark. Medan den något djupare inskärningen benämns skogsalternativet.
Åkeralternativet är 300 meter kortare än dagens sträckning, skogsalternativet 350 meter. I tid motsvarar detta 10-15 sekunder. De tre alternativen löper alla inom en s k korridor på 200 meters bredd.

Ska breddas
Vägen är idag till större delen 12 meter bred, till någon del 13 meter. Trefält (2+1, med mitträcke) med 14 meters bredd nämns. Men det är dubbelfilig väg med bredden 18,5 meter som förordas, främst därför att den ger högre kapacitet samt är trafiksäkrare. Här ska 110 km/tim tillåtas.
I ett alternativ tillskapas en trafikplats med planskild korsning vid Tingstad. Men i de flesta fallen blir det inga tillfarter alls mellan Navestad och Korsbrinken i Söderköping, som är den nya vägens andra ände (medan däremot knäckfrågan om förbifarten runt Söderköping skjuts än mer på framtiden).
Idag svarar pendlingen för ungefär hälften av biltrafiken mellan Norrköping och Söderköping. Närmast Ríngdansen uppgår dygnstrafiken till i medeltal 13.000 fordon.
Sedan 1998 har trafiken ökat med i snitt ca 2,5 procent per år, och enligt Vägverket "förväntas" den också fortsätta öka till ett snitt på 17.000 fordon per dygn. Just detta är också huvudargumentet för vägutbyggnaden.

Öka eller minska
Här kan ju då invändas att enligt av samhället uppställda miljömål ska biltrafiken överhuvud taget inte öka, utan tvärtom minska.Till exempel genom att samhället satsar på bra kollektivtrafik i stället för på nya dubbelfiliga vägar. Den argumentationen lär komma upp i remissomgången.
Vägutredningen utmynnar i en trafikekonomisk kalkyl. Man lägger där ihop beräknad nytta när det gäller restider, fordonskostnader, godskostnader, trafiksäkerhet, utsläpp samt drift och underhåll - och kommer fram till att ombyggnad av befintlig väg ger nettovärdeskvoten 0,9, åkeralternativet ger 1,4 och skogsalternativet 1,7. Ju högre siffra, desto bättre.

180 miljoner
Vägverket gör också beräkningen att skogsalternativet kostar minst - ca 180 milj kr. Mot 190 milj kr för åkeralternativet och 195 milj kr för att bygga om den befintliga vägen. Vilket man förklarar med att det lokala vägnätet längs E22 då måste byggas ut desto mer, eftersom anknytningen till E22 försvinner.
I de båda andra alternativen kan man däremot använda dagens E22 som lokalgata.
Samtliga alternativ innebär ingrepp i terrängen. På olika sätt drabbas då enskilda gårdar, fornminnen, bostadsbebyggelse m m. Varje alternativ har sin inverkan. Gårdar som Stens, Restad, Hageby, Ekholmen, Kummelby påverkas - mer eller mindre. Fransmansbacke strax efter Tingstad och Lilla Mariehov likaså.

Mindre buller
Enligt utredningen leder de båda alternativen med ny sträckning, alltså över åker resp skog, till att färre blir bullerstörda. Medan den nuvarande sträckningen i ombyggt skick, och då med fler bilar, kommer att ge mer buller.
Här finns också värdefulla naturmiljöer. Vagnmossen med rik fågelfauna, den med ädla lövträd klädda höjden söder om Tingstad kyrka, björkskog på gammal hagmark, viktiga barrskogsmiljöer är bara några av exemplen. Skogsalternativet medför mest negativ inverkan, och det på en idag opåverkad naturmiljö.
Området är rikt på fornlämningar, alltifrån bronsålder och äldre stenålder. Medeltiden lever också kvar. Enbart längs nuvarande E22 finns rester från sex byar eller större gårdsbildningar.
Två viktiga kulturhistoriska miljöer är Tingstads kyrka med omnejd samt Kummelby-Myckelby-Fransberg.

Gammal kulturbygd
Söder om Tingstads kyrka, mot Fransmansbacke till, finns ett sammanhängande område med bördig slättbygd. De många höjdryggarna där har ända sedan tidig järnålder utgjort boplatser.
Denna vägutredning från Vägverkets Region Sydväst är nu på, som termen lyder, utställelse. För Norrköpings del innebär detta inte stort mer än det finns två exemplar att tillgå i receptionen till kommunhuset Rosen.
Onsdagen den 24 november kommer en representant för Vägverket att vara på plats.
Sedan ska de tre framtagna alternativen utredas vidare.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om