Det var på fredagen som siffror ur en ny rapport från Trafikverket presenterades i DN angående kostnaden för satsningen på höghastighetståg i Sverige – en satsning där Ostlänken är en del. Där framkom att hela satsningen blir 90 miljarder dyrare än beräknat – från 170 till 256 miljarder kronor. I artikeln uttrycks oro över finansieringen där det redan tidigare funnits osäkerheter.
Ostlänken är alltså ett av de projekt som ingår i denna satsning – ett projekt som bedöms som oerhört viktigt för regionen. Men Lars Stjernkvist (S), kommunstyrelsens ordförande ser inte fördyringen som ett större hot.
– Jag hyser inte oro för själva projektet, däremot kan jag känna viss oro för tidsplanen, säger Lars Stjernkvist som tror att förseningar främst kan drabba sträckningen söder om Linköping.
– Ostlänken har kommit längre i planeringen och här vet vi betydligt mer om kostnaderna så vad gäller just sträckan Järna-Linköping känner jag mig ganska trygg.
Den kostnadsberäkning som finns tillgänglig för enbart Ostlänken är 35 miljarder kronor.
– Den siffran är betydligt bättre underbyggd än för sträckan söder om Linköping även om det säkert blir en viss fördyring här också. Men Ostlänken är den enda delen som är inlagd i plan och skälet är att denna sträcka bär sig samhällsekonomiskt eftersom vår region är så tättbebyggd med mycket regional trafik, säger Lars Stjernkvist.
De reella förhandlingarna om projektet mellan alla berörda kommuner och Trafikverket börjar den 1 februari 2016.