Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Duospårväg till Kolmården?

Det verkar inte vara någon hejd på hur mycket s k duospårväg man kan dra genom Norrköping med omnejd. I varje fall på visions- och utredningsstadiet.
Det senaste är att trafikkonsulten Trivector erbjuder sig att åt kommunen utreda duospårväg mellan Kolmården och Norrköping.

NORRKÖPING2004-10-21 06:00
Detta skulle alltså innebära spårvagnar, som förutom att trafikera järnvägsrälsen mellan Norrköping och Kolmården också sammanbinds med tätortens spårvägsnät. Då skulle man kunna åka spårvagn från Krokek ända till Södertull och sedan byta till buss där.
Rent tekniskt utgör, som framgått, detta inget större problem. Järnvägens spårvidd är densamma som spårvägens. Väg- och Trafikinstitutet (VTI) genomför nu en studie av duospårvagn i Östergötland, som valts ut till pilotlän för denna nya trafikform.

Mest Linköping
I det sammanhanget har det mest handlat om förbindelsen mellan Norrköping och Linköping, med anknytning till det gamla spårvägsnätet i Norrköping och till det tänkta nya i Linköping.
Nu kommer alltså även Kolmården in i bilden genom att Trivector, som kommunen brukar anlita för utredningar om kollektivtrafiken, kommer med sin offert. Studien kan, påpekas det, göras parallellt med VTI:s.
I den korridor som här är aktuell finns Krokek och Åby med totalt ca 9.000 invånare. Tänkbara andra uppehåll är Krokek väster, Getå, Björnsnäs, Åby söder samt Herstaberg.

Enkelspårigt
Problem finns, som t ex enkelspåret mellan Kolmården och Åby. Inte heller den dubbelspåriga sträckan Åby-Norrköping är problemfri.
Men studier kan göras dels på kortare sikt, med dagens järnvägräls, och dels på längre sikt - när den genomförda Ostlänken kan ge fyra spår, där snabbare och mindre snabba tåg (och då även spårvagnar) lätt kan separeras.
Anslutningar till spårvägen i Norrköping kan tänkas längs hamnspåret mot Östra Promenaden, och även vid Resecentrum.
Trivector påpekar att med gällande avtal för kollektivtrafiken i Östergötland är trafiken inom Norrköping en helt kommunal fråga. För besväret vill Trivector ha 62.000 kr. Avrapportering ska kunna ske såpass snart som vid årsskiftet.
Norrköpings kommun får nu ta ställning till, om den har råd med denna ytterligare studie.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om