Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Det kan bli kaos när snöröjningen inte fungerar

Det kan att bli kaos på länets vägar när snön börjar falla i vinter. Snöröjningen påverkas kraftigt när reglerna för förarnas kör- och vilotider tillämpas på ett striktare sätt. - Det här är ett jätteproblem, säger Anders Talén ordförande för Sveriges Åkeriföretag Öst.

När plogbilschafförerna strikt måste följa reglerna för vila riskerar det att bli kaos på vägarna så fort det kommer mycket snö. Foto: Kerstin Ericsson, Trafikverket

När plogbilschafförerna strikt måste följa reglerna för vila riskerar det att bli kaos på vägarna så fort det kommer mycket snö. Foto: Kerstin Ericsson, Trafikverket

Foto: Kerstin Ericsson

NORRKÖPING2012-11-30 05:02

I år har Transportstyrelsen tagit över tillsynsansvaret för bland annat lastbilsförares kör- och vilotider från polisen. Det innebär att reglerna plötsligt tolkas betydligt striktare och att de dispenser som polisen tidigare kunnat ge dem som arbetar med snöröjning inte längre kommer att ges.

Tidigare kunde en åkare ta paus i sin dygnsvila för att röja snö. När reglerna tolkas strikt kommer så inte att kunna ske.

- Vi kan inte göra den eftergiften som polisen kunde. Vi har inte det mandatet, säger Henrik Olars, pressansvarig för vägtrafik och järnväg vid Transportstyrelsen till TT.

"Bedrövligt tokigt"

Att förarna inte kan avbryta sin dygnsvila för att röja snö riskerar att leda till kaos i trafiken när vintern kommer, det varnar Sveriges Åkeriföretag för. Tillräckligt många plogbilar kommer helt enkelt inte komma ut.

- Man är tvungen att köra efter reglerna och då kommer inte vinterväghållningen att fungera, det är ett jätteproblem, säger Anders Talén ordförande för Sveriges Åkeriföretag Öst.

- Det innebär att förare får stanna och ta en rast när de måste helt enkelt och det kan ju innebära att de måste stanna mitt på en plogsträcka. Det är ju helt bedrövligt tokigt egentligen.

Alternativt kommer plogbilarna inte ut alls.

- Chaufförerna försöker köra sina vardagliga sysslor på dagarna och så kanske de blir utkallade på natten, men då får de säga ifrån, för då har de inte fått sin vilotid.

Dyra avgifter

De som bryter mot reglerna riskerar att åläggas en straffavgift på upp till 200 000 kronor.

- Färre kommer att köra snöröjning. Det är dyra avgifter om man bryter mot reglerna och får en kontroll efter ett år, det är ingen som vill chansa på det, konstaterar Talén.

- Det ser mörkt ut inför vintern om det blir en sådan snövinter som det var för två år sedan.

Traktorer omfattas inte av reglerna, men går inte att använda på större vägar förklarar Talén.

- Att skicka ut traktorer på E4 är inte lämpligt. Man ska köra på vissa tider vilket innebär att man kanske måste köra med en snitthastighet på 60 kilometer i timmen med en plogbil och det funkar ju inte med några andra fordon än lastbilar.

Samhället stannar

Sveriges Åkeriföretag lobbar hårt för att få till dispenser men har hittills fått kalla handen från Transportstyrelsen.

- De säger att vi ska sätta in fler chaufförer men det är inte så lätt, det finns inte hur många som helst som kan köra plogbilar, säger Talén.

Tror du de kommer ändra sig?

- Nej, jag tror de kommer hävda att man ska köra efter de här reglerna, inte förrän det blivit ett riktigt snöväder, när hela samhället står stilla, då kanske man ändrar sig.

Fakta: Regler för kör- och vilotiderEn körperiod får omfatta en körtid på högst 4,5 timmar. Föraren ska ta minst 45 minuters sammanhängande rast under eller efter en körperiod. Efter totalt minst 45 minuters rast påbörjas alltid en ny körperiod på högst 4,5 timmar.Under varje 24-timmarsperiod ska föraren ta en sammanhängande dygnsvila på minst 11 timmar. Dygnsvilan får reduceras till som minst 9 timmar högst tre gånger mellan två veckovilor.Normal veckovila är 45 timmar. Varannan vecka kan veckovilan reduceras till som lägst 24 timmar. Veckovilan ska inledas senast efter sex 24-timmarsperioder räknat från slutet av föregående veckovila.Källa: TransportstyrelsenTT
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om