Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Den sista färden för 3:an

NORRKÖPING
Den här spårvagnen, av modell M67, ska nu ut på sitt livs längsta tur.
I stället för att skrotas körs den upp till turistparken Mannaminne nära Höga Kusten-bron i Kramfors kommun.
Där den ska få vittna om Norrköpings lockelser.

Christina Leinonen från Destination Norrköping, spårvagnsexperten Willy Forsström samt kontaktmannen i sammanhanget Eric Lundqvist var med när den gamla spårvagnen sa farväl till Norrköping.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Christina Leinonen från Destination Norrköping, spårvagnsexperten Willy Forsström samt kontaktmannen i sammanhanget Eric Lundqvist var med när den gamla spårvagnen sa farväl till Norrköping. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-05-30 00:00
- Klart att grabben ska ha en spårvagn, sa Norrköpings kommun (lite fritt travesterat, det medges).
Den har allt sina poänger, bakgrunden till den gamla spårvagnens färd norrut. Där den då kommer att hamna i turistparken Mannaminne vid Höga Kusten nära Nordingrå kyrka, den som konstnären mm Anders Åberg har etablerat.
Denna trakt är, mätt i antal besökare, Sveriges snabbast växande turistområde. Inte minst är bron själv en huvudattraktion, i sin magnifika välvning högt över Ångermanälven.

<b>Ingen Norrköping</b>
Bland annat har Åberg samlat ihop hus av olika slag, även en del norskt. Och spårvagnar - från Göteborg, Ryssland, Ungern. Men, hittills, ingen från Norrköping.
Nu råkar det emellertid vara så att förre kontraktsprosten, kd-politikern mm från Norrköping Eric Lundqvist har sommarstuga däruppe. I samspråk med honom framförde Åberg önskemålet om en spårvagn även från Norrköping.
Lundqvist vände sig då till kolektivtrafikansvarige Jan Zetterberg. Till en början var det väl ingen som tog det hela riktigt på allvar. Men förre kommunalrådet Jan-Olov Johnson var med och hjälpte till lite bakom kulisserna och plötsligt fick Lundqvist ett besked av lite ovanligt slag från kommunen:
- Nu har vi en spårvagn, som Åberg kan få.
Spårvagnen ifråga skulle nämligen skrotas, något som i och för sig kostar pengar. Säkerligen mer än de 20.000 kr som Destination Norrköping och Kolmårdens Djurpark nu gemensamt lade ihop till, ett belopp som i stort sett bekostar transporten upp till Höga Kusten.
För kommunen blir detta en billig turistsatsning. Spårvagnen ska fyllas med information om Norrköping, på just denna plats dit så många turister kommer (150.000 per säsong).
Av Willy Forsström, mannen som vet allt om Norrköpings spårvagnar och som just lägger sista handen vid en ny bok om dem lagom till hundraårsjubiléet 2004, får vi veta en del även om just den här vagnen.

<b>Från Linköping</b>
Årgång 67 alltså, och byggd på ASJ i Linköping. Togs ur trafik sommaren 1999 men fick göra några mindre inhopp både år 2000 och i fjol.
Det mest dramatiska den varit med om är den våldsamma kollision, som inträffade redan en månad efter inträdet i Norrköpingstrafiken. Då fick det bli återbesök på ASJ, varvid vagnen försågs med ny nos.
Med vid den lilla ceremonin på onsdagen, där spårvagnen kördes upp på trailern, var även Jan-Olov Johnson. Som, samtalsvis, drog fram en av sina gamla käpphästar, som han aldrig fick genomförd.

<b>Borde finnas</b>
200.000 människor passerar dagligen Norrköping på E4, somliga av dem missar avfarten för att den är så omärklig.
Men givetvis skulle det stå en spårvagn vid någon eller några av avfarterna, som en symbol för Norrköping. Upplyst kvällstid skulle detta bli ett slående blickfång för motorvägsfolket.
- I Norrland, där förstår de värdet av en museispårvagn. Men inte de här i Norrköping, muttrade Jan-Olov Johnson.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om