Bidragen är i form av skisser som de olika deltagarna skickat in. De kommer granskas och bedöms av en jury bestående av representanter från Jernhusen, Trafikverket, Östgötatrafiken och Norrköpings kommun.
– Det är flera olika kriterier som gäller. Det är att bytespunkten mellan tåg, kollektivtrafik o andra former av transporter fungerar. Stationsområdet ska vara en bra offentlig miljö med hänsyn till arkitektur och trygghet bland annat, säger Josef Erixon som är ordförande i juryn och projektledare på samhällsbyggnadskontoret.
Juryn tittar även på hållbarheten. Där utvärderas om byggnaden är robust och klarar klimatfaktorer. Det fjärde kriteriet är genomförbarhet, där juryn går igenom ekonomin och om den är rimlig.
Utformningen av centralstationen är en del av den kommande Ostlänken och är planerad att börja byggas tidigast 2028. Ostlänken är tänkt att stå klar sju år senare, 2035.
Det återstår en månad innan vinnaren presenteras. Enligt Josef Erixon granskar de olika funktioners placering och en välkomnande entré.
– Det är av betydelse att knyta samman den växande innerstadens olika delar och integrera det gamla stationshuset med den nya centralstationen på ett fint sätt. Uppgiften handlar mycket om att lösa mötet mellan järnvägen och staden, förklarar han.
Vem som helst som vill kan titta närmare på finalbidragen. Skisser finns utställda i Rosen fram till fredagen den 16:e februari. Vinnaren kommer att presenteras den 14 mars.