Alla förutsätter att trafikljusen fungerar. Att knapptrycket vid övergångsställena leder till grön gubbe, att spårvagnarna ska rulla, och i rätt spår, och de allra flesta uppskattar hur stan lyses upp under jul- och nyårshelgerna.
De som ser till att just allt detta – och mycket annat – faktiskt sker, är de som jobbar på företaget One Nordic. Ett, när det fungerar, ganska osynligt arbete.
– Vi finns i hela samhället, men syns inte så mycket. Men att det lyser här i stan är det faktiskt vi som ser till, säger serviceområdeschef Camilla Zahari.
One Nordic har runt 1 200 medarbetare i Sverige och Norge. I Sverige finns man på 40 orter. Tidigare var företaget ett dotterbolag till Eon, men sedan 2011 står man på egna ben. En av de största kunderna är fortfarande Eon, men i Norrköping är det kommunen som är största uppdragsgivare. Här är det One Nordic som ser till att alla armaturer, trafikljus till bilar och spårvagnar och ja, allt som har med belysning i stan, fungerar.
– Vi jobbar för att allt fungerar i alla lägen, dygnet runt, säger Camilla Zahari.
De allra flesta montörer på företaget är män, men man jobbar för ökad mångfald och jämställdhet och bland de 20-talet tjänstemän i Norrköping, finns det i dag många kvinnor. Anna Kingbäck är en av dem. Som projektledare för ”Stad i ljus”, som handlar om vinter- och julbelysningen i stan, är hon med från planeringsstadiet och ser sedan till att allt flyter på.
– Kommunen kan ha en grundidé om hur de tänker sig, som vi diskuterar. Men vi kommer även med egna förslag på hur det ska se ut, säger hon.
Hon är även ansvarig för drift och underhåll av elen i spårvagnsnätet, vilket bland annat innebär arbete med växlar, kontaktledningar, signaler och matande stationer. Nu till Bråvalla innebär det extra arbete.
– Alla festivalbesökare får ju åka gratis spårvagn till och från Bråvalla och då får man sätta in fler spårvagnar. Då krävs mer ström, så vi kommer extramata mot ändhållplatserna, säger hon.
Arbetet innehåller i många fall risker. Att laga ett trafikljus trasigt eller återställa en nedkörd kontaktledning till spårvagnarna i trafikmiljö, kräver riskbedömningar.
– Man måste dessutom vara noga med att skylta upp och vara klädd i varselklädsel, säger Camilla Zahari.
Elmontören Jonas Hjertström huvudsakliga syssla är att leta kabelfel i gatubelysningen. Han byter även lampor och armaturer och det är just variationen i arbetet som han gillar.
– Och så får man vara ute mycket!, säger han.