Han tycker inte att man ska hänga upp sig så mycket på siffror, men hänvisar till de siffror som kom i juni där kommunens elever i stort sett hade samma behörighetsgrad som förra året.
– Det är bättre att fokusera på vad vi kan förbättra. Vi fortsätter att jobba med det vi håller på med, som tidiga insatser, att lära våra elever räkna, läsa och skriva i lågstadiet. Tidig upptäckt är viktigt, säger han.
Om man nu ändå ska blanda in siffror, så visar Skolverkets senaste statistik att andelen niondeklassare i Norrköpings kommunala skolor som saknar behörighet till gymnasiet ökar från 17,7 till 18,2 procent mellan 2014 och 2015.
Det är ju ändå en femtedel av alla som går ut nian. Du verkar inte direkt orolig?
– Vi har jättestora utmaningar framför oss. Men man behöver inte måla fan på väggen. Det är en stor utmaning för alla kommuner i Sverige, och det är ju inte så att det inte görs saker. Samtidigt har många elever bra resultat, men vissa måste vi bli bättre på att hjälpa. I dag kommer hjälpen ofta för sent.
Olle Johansson lyfter fram en stor utmaning just nu: de nyanlända eleverna.
– Rensar man statistiken från dem så ser vi faktiskt en liten ökning i de kommunala grundskolorna, säger han.
Men tar man med dem, ser man att det finns en utmaning. En utmaning som Olle Johansson är väl medveten om. Visserligen ökar behörigheten i de lägre årsklasserna, men ser man till de som börjar skolan i Sverige på högstadiet, går trenden tvärtom åt andra hållet.
– Vi har ett nytt koncept med lärare som har specialuppdrag på skolor som behöver extra stöd, säger han.
Lärarnas Riksförbund har tidigare krävt ett förstatligande av skolan, att kommunerna inte klarar av att vänd trenden själva.
Har LR rätt, eller klarar Norrköping av det här själva?
– Det gör vi absolut. Däremot behöver staten, som de gör nu, skicka in mer pengar. Vi kommer att få statliga pengar till både förskola, skola, fritidshem och speciallärare under 2016, säger Olle Johansson.
Men även om det finns mer pengar, behöver det ju även finnas fler behöriga lärare, något som varit, och är, ett problem just nu.
Hur ser det ut i Norrköping?
– Det finns personal, men vissa lärarkategorier är svårare, som matte, kemi, fysik och svenska som andra språk. Men det är ingen katastrof.
Han ser dock att det här är ett problem som kommer att växa med tiden.
– Det blir fler elever och då behövs det fler lärare. Vi måste vara attraktiva och få folk att söka sig hit.
Hur ska ni göra det då? Högre löner?
– I nästa budget finns ett förslag på att lägga 15 miljoner kronor extra på löner, samtidigt som det kommer statliga pengar till lärarlöner.
Olle Johansson avslutar:
– Vi måste se till att hjälp sätts in tidigare. Inte i årskurs nio, utan tidigare. De här resultaten vi ser innebär att vi inte klarat vår uppgift.