Dåligt betyg för tunga bussar
NORRKÖPINGVar tredje personbil av de 2,9 miljoner bilar som kontrollbesiktades i fjol, underkändes av Bilprovningen.Och nästan varannan tyngre buss fick underkänt med krav på efterkontroll.Det kan man utläsa ur Bilprovningens statistik för år 2002 som nu är klar.
- Anmärkningsvärt är att tunga bussar som hade så allvarliga fel att de underkändes med krav på efterkontroll, ökade markant. Från 30 procent senaste åren till hela 45 procent i fjol, vilket innebär 6.000 bussar.
- Anledningen till den stora ökningen är den nya obligatoriska brandskyddskontrollen, när det gäller godkända brandsläckare och deras placering i bussen, regler som infördes i december 2001 och som slog igenom vid besiktningar under 2002.
- Men det blev allt färre bussar som underkändes ju längre året led och i slutet av 2002 var vi nere i bara 24 procent, tillägger Ensio Andersson.
<b>Dåliga bromsar</b>
24 procent av bussarna i Östergötland fick allvarliga anmärkningar på bromssystemet, anmärkningar som oftast berodde på ojämn bromsverkan, brister i bromsledningar eller för dålig parkeringsbroms.
- En nyhet här är att den frivilliga sexmånaderskontroll som vi på Bilprovningen tidigare gjort på tunga bussar och lastbilar, nu flyttas över till auktoriserade verkstäder.
- Samtidigt utökas kontrollen och kommer i fortsättningen även att gälla bromstrycket direkt efter start av fordonet, vilket vi inte gjort.
<B>? Varför lämnar ni över halvårsbesiktningen till verkstäder?</B>
- Främst för att vår tunga bana på bilprovningsstationerna är en trång sektor och det här underlättar situationen och gör förhoppningsvis att våra köer minskar.
När det gäller personbilar, har nästan var femte bil brister i bromssystemet och så gott som alla bromsfel medför krav på efterkontroll.
Nästan var tredje bil fick dessutom anmärkningar på kommunikationssystemet, exempelvis strålkastare och lyktor, men de flesta anmärkningarna här ledde inte till krav på ombesiktning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!