Cykelvägen blir dubbelt så dyr – andra projekt pausas

Kommunen har redan lagt 11 miljoner på den gång- och cykelväg som planeras längs med Djurövägen – innan den ens börjat byggas. Nu kommer nästa smäll: det blir dubbelt så dyrt.

Den nya gång- och cykelvägen som planeras längs med Djurövägen är cirka fem kilometer lång och ska förbättra trafiksäkerheten för gångare och cyklister.

Den nya gång- och cykelvägen som planeras längs med Djurövägen är cirka fem kilometer lång och ska förbättra trafiksäkerheten för gångare och cyklister.

Foto: Sarah Olsson

Norrköping2024-08-17 17:00

Länsstyrelsen tycker dock att det fortfarande är värt att bygga den nya gång- och cykelvägen som ska gå från Arkösundsvägen till Stora Sidus.

Eftersom det är Trafikverkets väg står kommunen för hälften av kostnaden och regionen för hälften, vilket betyder att allt finansieras med skattepengar.

Runt 22 miljoner kronor har redan lagts på projektet och kommunen har alltså stått för hälften, cirka 11 miljoner.

– Det är för de utredningar som skett hittills: vägplan, bygghandlingar, arkeologiska undersökningar och så vidare, säger Johan Smedner, enhetschef samhällsbyggnadskontoret.

Men själva vägen har inte börjat byggas än?

– Nej, men man är redo att starta på förfrågan så fort budgeten är säkrad.

undefined
Sträckan löper från Arkösundsvägen till Stora Sidus, via Marby och Unnerstad.

För fyra år sedan bedömdes projektet kosta cirka 46 miljoner. Förslaget är nu att budgeten utökas rejält – till totalt 95 miljoner. Det vill säga 47,5 miljoner för kommunen. Budgeten ska också kunna utökas med ytterligare 9,5 miljoner.

– Det är en väldigt stor kostnad, medger Johan Smedner.

– Kostnaderna för infrastruktur har ökat kraftigt de senaste åren, priset för olika råvaror har ökat väldigt mycket. Men den faktiska byggkostnaden har vi först när entreprenörerna konkurrerat om just det här projektet.

Så det kan bli ännu dyrare?

– Ja. Och billigare.

undefined
Trafiken kommer öka betydligt när de nya samhällena byggs längs sträckan. Därför kräver Länsstyrelsen att trafiksäkerheten förbättras.

Ida Dessin, regional samhällsplanerare vid Trafikverket, säger att den enkla förklaringen till att kostnadskalkylen ökat är att förutsättningarna för bygget blivit mer kända ju längre man kommit i projektet.

– Det handlar om markförhållanden och ledningar bland annat. Sedan ser vi ökade kostnader generellt, vilket beror på det allmänna ekonomiska läget.

För att kunna lägga så mycket pengar på cykelvägen behöver kommunen ta från annat. Enligt förslaget ska en rad andra projekt skjutas på framtiden:

  • Trimning av gång- och cykelvägar i Norrköpings centrala stråk, som cykelparkeringar och förbättringar av korsningar. Pausas de kommande två åren.
  • Åtgärder för kollektivtrafiken, som anläggande av bussfiler. Pausas i två år.
  • Gång- och cykelväg på Katrineholmsvägen-Kvarntorp. Skjuts upp med ett år till 2026.
  • Bytespunkt vid Himmelstalund. Skjuts upp med ett år till 2027.

Kommunen skulle såklart kunna välja att backa ur, men, konstaterar tjänstemännnen, då skulle de 11 miljoner kronor man redan lagt vara utan nytta.

undefined
Karta över sträckan för gång- och cykelvägen.
undefined
Behovet av detaljplaner i Marby strax utanför centrum har diskuterats sedan 90-talet. Området som ursprungligen bestod av sommarstugor har vuxit rejält under tiden och blivit ett populärt område dit Norrköpingsborna flyttat för att bo permanent.

Och den nya gång- och cykelvägen är i princip en förutsättning för att man ska kunna gå vidare med detaljplanerna för Marby, Unnerstad och Sidus, där det totalt kan bli uppåt 2 000 nya bostäder.

undefined
Cyklister ska kunna cykla säkrare längs med Djurövägen i framtiden.
undefined
Gång- och cykelvägen är inte bara till för att ta sig hela sträckan, utan även för att säkert kunna ta sig till busshållplatser eller promenera delar av sträckan.

– Biltrafiken kommer öka så pass mycket på den sträckan då och då kräver Länsstyrelsen att trafiksäkerheten stärks för att fastställa detaljplanerna. Då landade vi i en gång- och cykelväg, förklarar Smedner.

– Men för de som ska rakt in till Norrköping finns ju en alternativ väg genom Abborrebergsskogen som säkert är mer lämpligt för några.

Behövs den här gång- och cykelvägen så pass mycket då?

– Vi har landat i att den behövs. Det är inte bara för de som ska ta sig hela sträckan, utan även för att kunna förflytta sig på delar av den – till busshållplatser, promenera och så vidare. Den stora vikten är att vi kan fortsätta planeringen med detaljplanerna – det handlar om utvecklingen av flertalet samhällen i stråket och många tusen boende på sikt. Hittills är cykelvägen ett krav från Länsstyrelsen.

Om nya budgeten antas på kommunfullmäktige den 26 augusti kan vägen börja byggas i vår och stå klar år 2026.

Här kan det bli bostäder

Enligt de detaljplaner som nu planeras kan stråket växa med uppåt 2 000 bostäder. De är fördelade enligt följande:

- I Marbystrand planeras för 300 bostäder, vårdboende och förskola.

- I Unnerstad möjliggörs för ytterligare cirka 370 bostäder i kommande detaljplan.

- För Marbygård är målbilden cirka 720 nya bostäder, enligt planbeskedet. 

- I Sidus cirka 270 bostäder.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!