Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Cykelrenovering hos spårvägen

Spårvagnsverkstaden i Norrköping, har i vinter renoverat - cyklar! Närmare bestämt de tio jättestora cyklarna som står runt om i stan.

De jättestora cyklarna som brukar stå runt om i Norrköping, har fräschats upp under vintern på spårvagnsverkstaden. - Och de här två närmaste har fått spårvagnarnas gula färg, berättar spårvagnsreparatören Niklas Wallin, som även varit cykelreparatör i vinter.

De jättestora cyklarna som brukar stå runt om i Norrköping, har fräschats upp under vintern på spårvagnsverkstaden. - Och de här två närmaste har fått spårvagnarnas gula färg, berättar spårvagnsreparatören Niklas Wallin, som även varit cykelreparatör i vinter.

Foto: Sören Boström

NORRKÖPING2014-04-10 12:21

– Det har varit ett kul jobb, att fräscha upp de här gamla cyklarna, som blivit lite slitna med åren, säger spårvagnsreparatören Niklas Wallin, som alltså fick växla om till cykelreparatör en period under vintern.

Vad har ni gjort med cyklarna?

– Vi har renoverat dem från grunden, det vill säga att vi blästrade dem och tog bort all gammal färg. Sedan grundmålade vi dem innan vi målade dem i olika färger. Alla blev inte röda som tidigare, utan nu är de i olika färger och två av cyklarna fick samma gula färg som spårvagnarna.

Sedan har cyklarna också fått nya budskap under sadeln och dom har tillverkats av Jan Zetterman på spårvagnsverkstaden.

Men är det inte lite tvetydigt att spårvagnspersonal gör reklam för att vi ska cykla istället?

– Man kan väl göra både och, säger Niklas Wallin. Ibland kanske det passar bättre att cykla än att åka spårvagn och tvärtom. Men både cyklarna och spårvagnarna ägs ju av kommunen, så den här renoveringen kändes ok. Och faktum är ju att Norrköping både är en spårvagnsstad och en cykelstad.

När placeras cyklarna ut runt om på stan igen?

– De skulle enligt planerna redan ha varit utplacerade, säger Jan Holmberg, chef för spårvagnsverkstaden, men senaste budet är att de ska placeras ut runt den 15 april.

1998 skaffade Norrköpings kommun de fyra första jättecyklarna, i samband med satsningen "Norrköping cykelstad". Ett projekt som pågick mellan 1998-2010. 1999 fick man sedan sex cyklar till.

Tanken har varit att öka antalet cykelresor i Norrköping och samtidigt minska biltrafiken till och från centrala Norrköping. Ett av tekniska nämndens mål 2014 är att av alla resor som är kortare än 5 km, ska minst 30 procent utföras med cykel.

Förutom påverkansåtgärder har tekniska nämnden i 2014 års investeringsbudget avsatt 6,5 miljoner kronor för rena cykelinvesteringar.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om