Cilla Holmqvist har närmare 20 års erfarenhet inom kommunikation och har framförallt arbetat som art director inom media- och reklambranschen. Nu lämnar hon sitt företag, Hollies reklambyrå, som hon varit delägare i under sex år, för att i stället jobba med kyrkans kommunikation.
– Jag brinner för frågor som rör mötet med människor, samtidigt delar jag den tro och de värderingar som Svenska kyrkan står för. Jag har alltid velat jobba med saker som berör, som gör skillnad för människor. Så dök den här möjligheten upp och då kände jag att det är en chans att få jobba med ”mjuka saker”. Båda roliga men också jobbiga, säger hon.
Det är ingen nyhet att kyrkan tappar medlemmar, men Cilla Holmqvist tror inte om priot nödvändigtvis måste vara att försöka vända den trenden.
– Fråga är om antalet är det viktiga, eller kvaliteten? Kyrkan behöver visa att man har en professionell verksamhet, att det görs otroligt mycket inom exempelvis diakoni, integration och det aktiva gudstjänstarbetet. Men det kanske inte alltid syns, menar hon.
Samtidigt är det viktigt att ta reda på varför medlemsantalet sjunker.
– Varför vill man inte vara medlem längre? Varför döper man inte sina barn? Är det ett trendbrott, eller att man helt enkelt inte har tron med sig?
Den nya rollen för Cilla Holmqvist är inte bara ny för henne – utanför hela kyrkan i Norrköping. Tidigare fanns en informationschef, men nu ska man ändra inriktningen mot kommunikation och Cillas tjänst är därmed nyinrättad. Utöver henne, finns tre nyanställda kommunikatörer, varav två ute i församlingar i stan och en på pastoratet.
– Skillnaden när man jobbar med kommunikation är att man har en strategi för det. Inte bara visa att ”det här gör vi”, utan mer genomtänkt visa vad man vill förmedla. Föra ut mera, förklarar Cilla Holmqvist och ger exempel på hur hon menar:
– Jag har mycket kontakter i näringslivet och där tänker jag att man kan hitta samarbeten som exempelvis portalenprojektet i Hageby där Hyresbostäder går in och stöttar. Sådana projekt skulle någon från näringslivet kunna stötta.
Kyrkoherde Thomas Wärfman välkomnar henne:
– Hon har en stark förståelse för det moderna medielandskapet, men också gedigen kunskap av att arbeta långsiktigt och strategiskt med kommunikation, säger han.