Konstnären Ernst Billgren gick på måndagen ut med att han nu bytt namn till Wilhelm von Kröckert, en av orsakerna uppges vara att undersöka varumärkens betydelse inom konsten.
Men Billgren hade vid tillkännagivandet inte registrerat de webbdomäner som skulle vara aktuella för det nya namnet, till exempel krockert.com, kröckert.se och wilhelmvonkrockert.se. Istället registrerades dessa av en Norrköpingsbaserad kommunikationsbyrå: Jerhammar & Co.
Orsaken är att de upplever att detta är ett område som många glömmer bort.
– Vi gör det här som ett inlägg i debatten utifrån vår branschkunskap, det är ganska vanligt att företagare och andra inte tänker på att initialt skydda sin domän och därmed sitt varumärke, förklarar Magnus Hollwin, vd på Jerhammar & Co:
– Vi såg att här kom ytterligare ett exempel på att ett väldigt känt personvarumärke går ut och gör den här grejen och inte börjar på ruta ett.
Risken är då att någon annan passar på att registrera dessa domännamn.
– Vi registrerade domänerna efter bara några timmar, hade man väntat något dygn hade förmodligen någon annan sett en affärsmöjlighet i det här, att kapa domänerna och sedan ge möjligheten att köpa loss dem, säger Magnus Hollwin som menar att man visserligen kan driva process i ett sådant läge men att det blir kostsamt och kan försena en lansering.
Man kommer naturligtvis inte att behålla dessa domäner.
– Vi vill se till att det här kommer honom till del, nu har vi skyddat domänerna och samtidigt lyft frågan, säger Magnus Hollwin som alltså kommer att återbörda domänerna till Wilhelm von Kröckert.