I den nationella trafikplanen som presenterades framgår att det nu blir verklighet. I de två projekten som ingår för vår del är det ena Kardonbanan, som omfattar ett nytt spår från Södra stambanan vid Åby via Malmölandet och över Motala ström för att ansluta till befintligt spår på Händelö. Syftet är att förbättra tillgängligheten till en ny kombiterminal på Händelö och eventuelt ny godsterminal på Malmölandet. Transporttiden till och från Stockholm minskas och gör spårkapaciteten tillräcklig när förväntade terminalvolymer på Händelö ökar.
Också projekt Ostlänken är klart och innebär att ett nytt dubbelspår för högre hastigheter byggs mellan Linköping och Järna via Norrköping och Skavsta flygplats. Dessutom ingår en upprustning av bibanan genom Nyköping. Minskad restid är ett av syftena med Ostlänken, men också att det ska bli en del av en framtida stambana som gör att restiden Stockholm - Malmö minskas till cirka två timar.
– Det är en glädjens dag för Norrköping. Jag är inte förvånad men glad att det är klart med både Ostlänken och Kardonbanan, säger kommunstyrelsens ordförande Lars Stjernkvist (S).