Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bussturer till Skavsta problem för Kungsängen

NORRKÖPING
Nu skärps konkurrensen för Kungsängens flygplats ytterligare - när det nu satsas allt mer på Skavsta.
Inte nog med att Ryan Air från början av april utökar sina flygningar med hela sex nya destinationer i Europa.
Därtill ska nu fem-sex anknytningsbussar sättas in mellan Linköping/Norrköping och Skavsta.

Norrköping2003-03-05 00:00
För de nya flighterna svarar Ryan Air, som hittills flugit bara till London och Frankfurt från Skavsta. Nu tillkommer Glasgow, Hamburg, Paris, Oslo, Århus och Tammerfors. Ryan Air räknar med att öka passagerarantalet från ca 250.000 till 1,5 milj kr på några år.
Inför den utvecklingen vill då bolaget Flygbussar, som kör folk till och från Skavsta (framför allt från Stockholm), öka sin satsning. Redan för något år sedan försökte man med bussförbindelse från Linköping/Norrköping.
- Det gick inte ihop ekonomiskt den gången, konstaterar affärschefen Björn Svedrin. Men nu är det ju ett helt annat läge, med så många fler destinationer.
Det blir minst 30 nya flygningar per dag. Med fem bussar från Linköping/Norrköping till Skavsta och sex bussar tillbaka (för att täcka ett nattflyg) ska man kunna möta de olika ankomsterna på ett bra sätt. Med samordning av ankomsttiderna ska samma buss kunna ta anlända från flera olika flighter.

<b>45 minuter</b>
Bussresan Norrköping-Skavsta beräknas ta 45-50 minuter, från Linköping ca 90 minuter. Avfärd från Linköping blir 2 timmar och 40 minuter före planets avgång.
Att den här satsningen skärper konkurrensläget för Kungsängen är väl inte så svårt att förstå. Lika lätt att förstå är också, att Kungsängens flygplatschef Lars Samuelsson inte så gärna vill kännas vid denna försvårande omständighet.
- Nej, jag tror inte det här påverkar oss, säger han. Det handlar om andra passagerare än våra, de som ska till Skavsta ändå. Nu kan de få välja mellan bil och buss, det är det som är skillnaden.
- Så det här ska inte påverka oss, säger Samuelsson förtröstansfullt.
I dag har Kungsängen reguljära flighter enbart till Köpenhamn och Visby. Men kan ju också glädja sig åt en gynnsam utveckling av charterflyget.
Men ska Kungsängen ha en framtid krävs rimligen, att man ordnar upp direktförbindelsen med Arlanda, som försvunnit.
- Vi jobbar på med den saken, säger Samuelsson. Men tänk om lösningen för Norrköpings framtida regionflygplats skulle heta - Skavsta.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om