Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bussig mot luften

NORRKÖPING
- Nästa år kommer Norrköping att vara en av Sveriges allra bästa städer, när det gäller innerstadsluften.
- Detta tack vare våra spårvagnar och de nya biogasbussarna som börjar trafikera innerstaden i juni.
Det framhöll kommunalrådet Eva Andersson (s) när hon igår var med och tog första spadtaget till den blivande biogasanläggningen.

Östgötatrafikens vice ordförande Anders Senestad hade med sig en biogasbuss från Linköping, när Norrköpings nya biogasanläggning började byggas igår. – Och jag körde hit bussen själv, tillade Anders Senestad inte utan stolthet.
FOTO: ROBERT SVENSSON

Östgötatrafikens vice ordförande Anders Senestad hade med sig en biogasbuss från Linköping, när Norrköpings nya biogasanläggning började byggas igår. – Och jag körde hit bussen själv, tillade Anders Senestad inte utan stolthet. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-09-27 06:00
En anläggning som placeras vid Slottshagens Reningsverk och som kommer att säkerställa bränsleleveransen till kommunens satsning på de 20 första biogasbussarna i Norrköping. Bussar som planeras komma i trafik i juni nästa år.
- Att vi börjar byta ut kommunens dieseldrivna bussar mot bussar för biogas, är en viktig signal, menar Eva Andersson. Genom att föregå med gott exempel, visar vi att vi aktivt jobbar för att minska belastningen på miljön och dessutom ökar effektiviteten i användningen av våra energi- och naturresurser.
- Vi kommer att minska utsläppen av koldioxid i centrum och även minska växthuseffekten och det känns mycket bra.
- Så för mig som både byggansvarigt och miljöansvarigt kommunalråd är det här en positiv dag på dubbelt sätt, log Eva Andersson innan hon grävde upp första symboliska grästuvan tillsammans med Sydkrafts Vattens VD Lars Svensson, Östgötatrafikens vice ordförande Anders Senestad och Sydkrafts projektchef Lennart Fredenberg.

<b>Under Strömmen</b>
Biogasen kommer att produceras av avloppsslam vid Slottshagens reningsverk. Därefter renas den till fordonsgas och pumpas upp i en tre kilometer lång ledning, som bland annat går sju meter under Motala ströms botten, upp till bussgaragen vid Stohagsgatan.
Där kommer ett 20-tal bussar och i framtiden även andra fordon att kunna tankas. Bussarna kommer att ha så kallad långsamtankning, vilket innebär att de tankas med biogas under hela natten och körs sedan som vanligt på dagarna.
- Vi kommer att ha ett fast gaslager vid bussgaragen och även ett mobilt gaslager, med totalt fyra dagars gasbehov lagrat.
- Och i framtiden hoppas vi även kunna tanka personbilar med biogas på den här anläggningen, precis som det sker redan idag i exempelvis Malmö.
Finns det risk för luktproblem av slammet och biogasen?
- Nej, vi har en haft några luktproblem på de platser där vi sedan tidigare tillverkar biogas. Vid Stohagsgatan kommer vi att ha en dammanläggning, men där ska bra ventilation förhindra alla luktproblem.
Östgötatrafikens vice ordförande Anders Senestad, som själv körde över en biogasdriven buss från Linköping igår, sa så här:
- Vi har haft inkörningsproblem i Linköping, men idag har vi hög tillförlitlighet på våra bussar och det gäller bara att man vänjer sig vid det nya drivmedlet.
- Nu har vi fjärde generationen biogasbussar i inköping och Norrköping lär få femte generationen, så det kommer säkert att fungera alldeles utmärkt.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om