- Åtminstone de mest välutbildade, eftersom de är först ut i länet med nya EU-utbildningen, som ger Yrkeskompetensbevis, säger utbildaren Bernt Linell.
- Så vitt vi vet till och med först ut i hela landet med den här nya utbildningen, vilket inte är illa av ett litet östgötaföretag.
Är det bråttom med den här nya utbildningen?
- Nej, enligt EU-direktivet har man på sig utbildningstid fram till 10 september 2015. Men det är nog bra att vara ute i tid, för det handlar om cirka 180 000 lastbils- och bussförare som ska få den här nya utbildningen.
- Sedan måste man i framtiden fortbildas var femte år, för att tillgodoräkna sig nya bestämmelser och lagar.
Snålare körning
Folkbladet var med vid gårdagens utbildning, som handlade om praktik och busskörning.
Så här säger eleven Johnny Larsson:
- Det har varit bra. Bland annat har jag lärt mig köra bussen snålare och därmed spara på bränslet och miljön, så kallad eco-driving.
Något som utbildaren Bernt Linell kommenterar så här:
- Jag har ett inkopplat instrument, där jag direkt kan se om föraren gasar för mycket vid en situation eller inte släpper gasen i tid. Ett så tungt fordon som en buss, rullar ju väldigt långt när du släpper gasen. Då får du en mjukare körning, sparar bränsle.
Inga onödiga stopp
- Kort sagt ska man släppa gasen lite tidigare, planera körningen lite längre fram, exempelvis när man närmar sig en korsning. Mycket av utbildningen går ut på att undvika onödiga stopp, precis som vid cykling. För sedan går det tungt att komma igång igen och då krävs det extra mycket energi och bränsle.
- Vid körningen med Johnny minskade bränsleförbrukningen från 3,5 liter per mil till 2,8. Sparar man en halvliter per mil och kör bussen 10 000 mil per år har man sparat 5 000 liter bränsle. Det är värdefullt för både miljön och ekonomin.
Går det saktare och säkrare också?
- Inte saktare, säger Bernt Linell. Exempelvis Johnny körde sin runda exakt lika fort, men sparade ändå mycket bränsle genom att köra mer ekonomiskt.
Och Johnny Larsson själv var nöjd med körlektionen:
- Det kändes som en lugnare körning med eco-driving och därmed också en ökad säkerhetskänsla.
Kostråd
Men Bernt Linell berättar att största delen av den här nya obligatoriska utbildningen handlar om teori:
- Det har varit utbildning om regler angående laglig last, lastberäkning, lastförankring, axelbelastningar och fordonsstabilitet.
- Men även bestämmelser om kör- och vilotider, lagar och förordningar, miljöaspekter, utrymning av buss, hjärt- lungräddning, passagerarbemötande samt till och med fysik- och kostrådgivning för att hålla sig i bra form, som yrkesförare.
Tilläggas kan att AB Bussbolaget Östergötland är en ny sammanslagning av de tre bolagen Wärnelius Buss, AK-buss Oskarssons och Lindgrens Buss.