Det var i fjol som Unibet lanserade kampanjen, som i år även utökats med att utse årets föreningshjälte, som syftar till att hylla de som jobbar ideellt i det tysta och får Sveriges föreningsliv att gå runt.
– Genom årets fan fick vi lära känna ett gäng härliga människor som gör allt och lite till för sina favoritlag och idrottsidoler. Men det behövs fler sköna supporterhistorier därför känns det gött att ta upp jakten och få chansen att hylla ännu fler fans, säger Glenn Hysén, fotbollslegendar och juryordförande för årets fan.
Syftet med kampanjen är att lyfta fram alla de runt om i supportersverige som representerar ett schyst supporterskap.
– När vi lanserade årets fan kände vi att det var ett efterlängtat initiativ och genom kampanjen skapade vi en plattform för att få ut fansens unika storys, säger Jonas Nilsson, pressansvarig på Unibet.
Nomineringsprocessen sker i sociala medier via en kampanjsajt på Unibets Facebooksida där vem som helst kan anmäla sig själv eller någon. Årets fan och årets föreningshjälte tilldelas 10 000 kronor vardera till sig själv och 20 000 kronor till föreningen.
Finalisterna och vinnaren utses av en jury bestående av fjolårets vinnare av årets fan – Anders ”Bussis” Carlsten, Unibets ambassadörer Anna Haag, Emil Jönsson, Lisa Nordén, Tomas Brolin, Alexander Gustafsson, Victor Hedman samt Jonas Nilsson, pressansvarig och projektledare för årets fan på Unibet. Juryns ordförande är Glenn Hysén.