Brobyte gick som en dans
I helgen sköts den gamla järnvägsbron i Fiskeby i sidled bort från sin plats och ersattes med en tillfällig bro. Det komplicerade arbetet gick bättre än byggledare Jan Hansson från Banverket vågat hoppas på.- Det har gått väldigt bra, vi var klara sex timmar fortare än beräknat, berättar han.
Jan Hansson pustar ut efter helgens hårda arbete. Brolanseringen gick som en dans - och blev klart sex timmar fortare än beräknat. Men i juli är det dags igen, då ska den renoverade bron puttas tillbaka och den tillfälliga bron skjutas undan. FOTO: ANITA KJELLBERG
Foto:
Därför har det under hösten byggts upp en provisorisk bro, och i helgen var det dags för Banverket och entreprenören NCC att skjuta undan den gamla bron och lansera den provisoriska.
- Jag hade ingen erfarenhet av sådant här. Det har nog inte många, säger Jan Hansson. Men vädret var väldigt gynnsamt, vindstilla och ingen nederbörd alls. Blötsnö hade det blivit tungt att jobba i och hade vinden varit för hård hade det inte gått att utföra arbetet alls.
Cirka femtio man arbetade med att flytta broarna som väger ungefär 600 ton vardera. Arbetet pågick dygnet runt i strålkastarnas sken och klockan tre på söndagsmorgonen hade de båda broarna hamnat rätt. Det var sex timmar före tidsplaneringen.
- Alla inblandade, både de som planerat och de som utfört arbete på plats, har gjort ett väldigt bra jobb, säger Jan Hansson.
Till följd av arbetet stod all tågtrafik på södra stambanan still på sträckan under helgen. Det drabbade främst Östgötatrafikens pendeltåg, men även SJ:s X2000 och Intercitytåg. Istället kördes landsvägsbussar mellan Norrköping och Linghem.
Men idag klockan 04.30 kör det första tåget över den nya bron, trafiken släpps på en timme tidigare än beräknat.
- Det finns ingen anledning att vänta med att släppa på trafiken. Vi hade nog kunnat öppna bron ännu tidigare, men all ersättningstrafik är redan planerad, säger Jan.
Den första helgen i juli är det återigen dags för samma operation, då ska den nyrenoverade bron skjutas på plats.
Hela projektet kostar Banverket 40 miljoner kronor.