Brist på bärgningsbåtar
NORRKÖPINGSverige har brist på stora bogserbåtar. Det märktes i helgen, då en holländsk båt som fått maskinhaveri i Stockholms skärgård, fick räddas av en finländsk bogserbåt.I Norrköping finns dock en högsjöbogserare i S:t Olof, som kan klara de flesta bärgningsuppdrag i Östersjön.
"Bogserbåten S:t Olof i Norrköping är den kraftigaste bärgningsbåten i den här delen av Östersjön", säger Mats Johansson, en av båtens alternerande skeppare. FOTO: JANNE FORSBY
Foto:
<b>Inga ryska oljebåtar</b>
Kalle Johansson, som är skeppare på S:t Olof förklarar att hans båt också klarar de flesta bärgningsuppdrag:
- Om inte det havererade fartyget är alltför stort och väderförhållanden inte alltför svåra, så kan vi klara det mesta ganska hyggligt, säger skepparen Kalle Johansson.
- Men det finns båtar i Östersjön, exempelvis de stora oljebåtarna som går till Ryssland, som vi inte har bärgningskapacitet för i Sverige.
- Händer det ett haveri med en sån båt i hård sjö, får vi givetvis gå ut med S:t Olof och försöka bärga den, men det är mycket osäkert hur pass bra vi lyckas.
<b>3 400 hästkrafter</b>
- Så vi får klara bärgningsuppdrag så gott det går med de bogserbåtar vi har till förfogande och S:t Olof har som sagt största kapaciteten av våra båtar med sina 3 400 hästkrafter.
- Dessutom har Röda Bolaget extra utrustning för bärgning i Göteborg, så om ett svårt haveri skulle inträffa i exempelvis Västervik, så åker vi iväg dit med S:t Olof samtidigt som en lastbil går med utrustning från Göteborg till Västervik, där vi kan lasta på extra länspumpar, trossar och vad det nu kan vara.
- Vi har dessutom ett mindre lager av extra utrustning för bärgningsluppdrag även i Norrköpings hamn.
<B>? Hur stor bärgningsbåt skulle behövas, med tanke på de största fartyg som trafikerar Östersjön?</B>
- Då borde vi ha en bärgningsbåt på cirka 5.000 hästar, menar Kalle Johansson.
<B>? Men borde det inte finnas en större bärgningskapacitet hos bogserbåtarna längs svenska ostkusten?</B>
- Jo, säger Mats Johansson, som också är skeppare hos Röda Bolaget, men det är en ekonomisk fråga och Röda Bolaget, som äger S:t Olof, kan inte satsa på större bärgningsbåtar bara för att ha dem i beredskap för haverier, eftersom det inte är lönsamt.
- Istället borde väl samhället gå in och ekonomiskt stötta en tillräckligt stor bogserbåt, men det har vi inte märkt något intresse av att göra.
<B>? Hur har ni det med brandsläckningskapaciteten på bogserbåtarna?</B>
- Vi har pumpar och möjlighet till brandsläckning på bogserbåten Knut här i Norrköpings hamn, men det är inte tillräckligt om det händer något i Norrköpings stora oljehamn i Pampus.
- Brandförsvaret i Norrköping, vet om att vi finns och har lite släckningskapacitet, men vi skulle önska lite bättre samarbete och kontakter med brandförsvaret, för att vara bättre förberedda tillsammans på en brand i Norrköpings hamn.