Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bråttom med beslut om länets flygplats

Näringslivet har redan tidigare hävdat, att regionen måste bestämma sig för en enda flygplats. Men nu har frågan med ens tillspetsats.
- Sedan i fredags har det blivit ett väldigt akut läge, säger Östsvenska Handelskammarens VD Lars Erichs.
Nu har vare sig Norrköping eller regionen längre råd med att segdra flygplatsfrågan.

NORRKÖPING2004-11-22 06:00
Erichs oroar sig för betänkliga följder, om östgötaregionen vill fortsätta med att hanka sig fram med två halvstora flygplatser. I stället för att enas om en flygplats, som då också blir av klass.
- Då kan båda flygplatserna vara förlorade. Företagen kommer att ändra sina resmönster till förmån för Arlanda. Det är inte Skavsta som är den allvarliga konkurrenten, utan det är Arlanda.
- Det är oerhört viktigt för regionen att affärsflyget finns kvar, om det försvinner blir det svåra följder. Man kan mycket väl tänka sig, att större företag flyttar sina huvudkontor och försäljningsorganisationer till t ex Köpenhamn. Men det vill vi ju absolut inte.

Näringslivet?
I Norrköping hoppas, som framgått, kommunstyrelsens ordförande Mattias Ottosson på staten och näringslivet. Erichs är dock inte lika optimistisk:
- Jag har aldrig hört ett endaste ord om, att näringslivet skulle vara berett att finansiera Kungsängen. Företag vill ju tjäna pengar, inte driva flygplatser.
- Visst kan man hoppas på regeringen. Men Luftfartsverket säger ju klart ifrån, att de inte vill ha Norrköping.
Erichs ser Luftfartsverkets önskan att dra sig ur Kungsängen som i och för sig logisk. Utöver att flygplatsen går med stora underskott är det ju Arlanda, som verket vill bygga upp sin verksamhet kring. Men Norrköping har inga flighter dit, utan matar bara Köpenhamn.

Dyr historia
Om Luftfartsverket helt eller delvis drar sig ur, då står Norrköpings kommun där med sin femårsgaranti för flygplatsen. Det kan bli en dyr historia. Det säger också sig självt, att kommunen omöjligt kan driva flygplatsen på egen hand.
Vilken av flygplatserna som länet ska satsa på har inte heller näringslivet kunnat enas om. Några av storföretagen har visserligen sinsemellan diskuterat saken. Men enligt Holmens VD Magnus Hall har man inte kommit fram till mer än att frågan måste diskuteras vidare med politikerna.
Vad storföretaget Saab anser är ju självklart. Under alla förhållanden vill Saab driva sin flygplats vidare, och då också gärna ha civilflyg där. Och på senare år har Linköping kommun gått in med stora pengar till både investeringar och drift, i ett avtal med Saab som löper ut år 2010.
Ett frågetecken är här, att staten är på väg att ompröva sina bidrag till privata flygfält. I så fall skulle Saab-fältet gå miste om över 5 milj kr årligen.

Vem fyller luckan?
En för Kungsängens framtid avgörande fråga blir, om Linköpings kommun är beredd att lösgöra sig från engagemanget med Saab - och i stället satsa på Kungsängen som regionens flygplats.
Men om Linköpings kommun visar sig vilja köra vidare med Saab-fältet, då ser Kungsängens framtidsutsikter dystra ut. För vem ska då fylla upp luckan efter Luftfartsverket?
- En avveckling av Kungsängen vore naturligtvis en enorm kapitalförstöring, konstaterar Erichs. Luftfartsverket har ju också nyligen satsat 7 milj kr på ny landningsutrustning där.
I värsta fall blir det lika svårt för näringslivet att komma överens som för de berörda kommunerna. Men ett klart besked från näringslivet är nog något som krävs, om både Norrköping och Linköping ska få verkligt tryck på sig.
- Det känns som att vi sitter fast där vi var redan för 20 år sedan. Men då var flygekonomin så mycket bättre Om inte regionen enas kan båda flygplatserna gå förlorade.
- Så jag är mycket orolig, säger Lars Erichs.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om