Rapporten, som kommer från SKL, Sveriges Kommuner och Landsting, visar att det finns ett starkt engagemang för företagsfrågor bland Sveriges kommuner och att företagarna samtidigt blir allt nöjdare med kommunernas service.
– Ett bättre företagsklimat är prioriterat av oss i den styrande Kvartetten, säger kommunalrådet Reidar Svedahl (L). Min personliga åsikt och förhoppning är att vi kommer att se ännu bättre siffror framöver och det grundar jag på den återkoppling jag fått från företagare.
För Norrköpings del visar rapporten att man ligger kvar på samma NKI, nöjd-kund-index, som i fjol, nämligen NKI 73.
Så här kommenterar Pontus Lindblom, kommunens näringslivsdirektör, den här rapporten:
– Vi vill ha en återkoppling på vad företagarna som varit i kontakt med oss tycker. Genom undersökningen får vi besked från företagarna vad de är nöjda med och vad de tycker vi behöver bli bättre på och vi jobbar hårt för att bli bättre och ständigt utveckla oss.
Kommunerna som ingår i undersökningen ger ett snitt på NKI 72 av 100 möjliga. NKI-värde 72 innebär att företagare generellt sett är nöjda med kommunernas service. Som jämförelse får statliga myndigheter i genomsnitt ett NKI-värde på 58 och Skatteverket som bästa myndighet ett NKI på 70 i Svenskt Kvalitetsindex branschstudier. Norrköping hamnade alltså på NKI 73.
Man kan säga att rapporten visar att det finns ett starkt engagemang för företagsfrågor bland Sveriges kommuner och att företagarna samtidigt blir allt nöjdare med kommunernas service.
Jämfört med andra kommuner i undersökningen tappar Norrköping från plats 70 till plats 90 även om index är oförändrad. Det beror på att fler kommuner har förbättrat sina siffror.
NKI-värde för kommuner i Östergötlands län:
• Mjölby kommun, NKI 78, Norrköpings kommun, NKI 73, Linköpings kommun, NKI 70, Finspångs kommun, NKI 70, Motala kommun, NKI 69.