Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Bra exempel på modern McDonaldsrestaurang"

McDonalds på Drottninggatan är en av hamburgerkedjans 20 modernaste restauranger i Sverige. Många miljoner satsas på att förvandla resten av landets McDonalds för att möta tidens krav.

Ett bra exempel på en modern McDonaldsrestaurang, sa Alan Dunn, nordisk verkställande direktör för snabbmatskedjan, vid tisdagens besök i den ombyggda restaurangen på Drottninggatan. Restaurangchef Erik Bergman är också nöjd med förändringen som blev klar i våras.Foto: Robert Svensson

Ett bra exempel på en modern McDonaldsrestaurang, sa Alan Dunn, nordisk verkställande direktör för snabbmatskedjan, vid tisdagens besök i den ombyggda restaurangen på Drottninggatan. Restaurangchef Erik Bergman är också nöjd med förändringen som blev klar i våras.Foto: Robert Svensson

Foto: Fotograf saknas!

NORRKÖPING2005-11-01 06:00
För ett år sedan tillträdde Alan Dunn som nordisk verkställande direktör, med placering i Sverige och ansvar för även Finland och Danmark. Dunn, som vuxit upp i Australien, rekryterades efter framgångar inom kedjan i Nya Zeeland.
- Det finns likheter mellan Sverige och Nya Zeeland: miljöengagemanget och fokus på friluftsliv, säger Alan Dunn som på tisdagen besökte de anställda i Norrköping.
- De viktigaste personerna i företaget, säger han om dem som jobbar på restaurangerna.
- Det här är ett bra exempel på en modern McDonaldsrestaurang, berömmer han sedan lokalen på Drottninggatan.
- Det är verkligen skithäftigt, säger restaurangchef Erik Bergman entusiastiskt om omgörningen som blev klar i maj i år.
- Vad sa han? undrar Alan Dunn som inte förstår svenska.
- Han sa att det är coolt. Awesome, översätter en medarbetare från huvudkontoret i Stockholm.

"Vad kunden vill ha"
Snabbmatskedjan McDonalds försöker möta tidens hälsotrend med sallad, morötter och frukt som alternativt tillval till Big Mac istället för pommes frites, och bygger om sina restauranger till moderna lokaler med skinnfåtöljer att sitta och dricka kaffe i, barnfamiljsavdelning med lekrum, och plats för affärsluncher.
- Ge kunden vad kunden vill ha, säger Alan Dunn.
McDonalds i Sverige hade ett dåligt år 2003. 2004 gick bättre, säger Alan Dunn som lagt ned ett antal olönsamma restauranger i landet. Han säger själv att det handlar om lokalisering, restauranger som legat på fel plats. På frågan om han planerar att lägga ned någon restaurang i Norrköping svarar han att han inte vet säkert.

"Mer än någon annan"
Hur ser McDonalds ut om tio år? Samma fråga fick en av grundarna på 1960-talet, säger Alan Dunn. Svaret var då: "Jag vet inte vad vi säljer då, men det är mer än någon annan". Om tio år står Big Mac fortfarande på menyn, menar Dunn, men vad kunderna då vill ha till sin hamburgare återstår att se.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om