Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Bör få ersättning

Arn, Allmänna reklamationsnämnden, rekommenderar ett reseföretag, att ersätta en resenär med 1 162 kronor efter en resa till Rhodos.




Resenären blev besviken på att tvingas byta hotell. Hotellen på bilden har dock inget med artikeln att göra.

Resenären blev besviken på att tvingas byta hotell. Hotellen på bilden har dock inget med artikeln att göra.

Foto: Joakim Blomqvist

Norrköping2019-07-12 12:00

NORRKÖPING

Resenären begärde att få tillbaka 11 787 kronor, men Arn avslår alltså det mesta av resenärens krav och rekommenderar reseföretaget att betala tillbaka 1 162.

Det som hände var att resenären bokade in sig på ett lyxigt hotell intill stranden på Rhodos.

Men när hon kom fram den 22 juni upplystes hon om att hotellet var överbokat och att de skulle få ett annat hotell med samma standard, vilket resenären inte höll med om.

Resenären meddelade guiden att hon inte ville bo på det hotellet, men guiden sa att de ska bo där tills man kunde hitta ett annat hotell.

Guiden sa dock att det skulle bli svårt och att resenären kunde leta hotell på egen hand eller få bekostad hemresa den 27 juni och bo kvar på ersättningshotellet tills dess.

Resenären valde att åka tillbaka till Sverige på egen bekostnad och övernattade på hotell i Skavsta innan hemresan till Tollarp.

Sedan blev resenären sjuk av den hemska vistelsen på Rhodos och var tvungen stanna en natt i Norrköping på hotell. Totalt krävde resenären alltså 11 787 kronor tillbaka.

Arn anser att resenären endast ska få tillbaka 1162 för ersättningshotellet.

Hennes övriga krav avslås av Arn, eftersom resenären inte gett reseföretaget rimlig tid att boka om resenären till ett hotell motsvarande bokningen. Och att det inte fanns godtagbar grund för att avvisa erbjudandet på ersättningsarrangemang på grund av den korta tiden mellan reklamationen och bokningen av egna hemresan.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om