Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Trafikstrategin klubbades i fullmäktige

Kommunfullmäktige antog på måndagen den nya trafikstrategin i det växande Norrköping. Moderaterna och Sverigedemokraterna yrkade på avslag, med hänvisning till att bilen är nedprioriterad i strategin.

"Vi från Kvartettens sida ser ett problem och presenterar en lösning", sa Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.

"Vi från Kvartettens sida ser ett problem och presenterar en lösning", sa Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande.

Foto: Annika Flood

Norrköping2022-04-26 19:00

– Vi fullföljer den linje som vi höll i kommunstyrelsen. Vi tror på och ser en framtid där människor själva måste få välja, om de ska gå, cykla, åka buss eller ta sin egen bil, sa oppositionsrådet Sophia Jarl (M).

I dag är flera delar av Norrköping avstängda på grund av det byggs mycket, vilket i grunden är positivt, å andra sidan råder just nu även kaos på grund av att de styrande partierna och även Moderaterna bortprioriterat bilen, menade Jarl.

– Vi vill göra om och göra rätt, sa Sophia Jarl som ser allt fler elbilar komma och menar att bilen har en plats i Norrköping också i framtiden.

– Det är ingen som säger att bilen inte behövs. Det är klart att bilen behövs och kommer att behövas, framför allt för de som bor på landsbygden. Men trafik bygger på gemensam planering, inte individuella val. Gemensam planering är förutsättningen för vägarna, järnvägarna, spårvagnen och cykelvägarna, sa Nicklas Lundström, gruppledare för Vänsterpartiet.

– Ni vill alltså ha fler bilar i innerstaden. Då infinner sig hos mig två frågor: dels luftkvaliteten som redan är väldigt dålig på vissa ställen, som inte hjälps av elbilar för det handlar om partiklar, och den andra frågan handlar om var man ska ta marken, för ökad biltrafik i innerstaden. Som jag ser det, är det ni har att välja på då, cykelvägar, trottoarer eller parker. Det är inte mer yta än så som finns i den faktiska fysiska miljön, sa Lundström med adress Sophia Jarl.

– Den här inriktningen med trafikstrategin är egentligen en ganska praktisk fråga. Det är hur vi ska kunna lösa trafiken i framför allt staden när vi kommer att växa. Alternativet är naturligtvis att vi bestämmer oss för att vi inte ska växa. Men som det ser ut nu växer vi väldigt kraftigt, vi har flera nya stadsdelar på gång, sa kommunalrådet Karin Jonsson (C) som menade att trafikstrategin ligger i linje med vad som sker i alla större svenska städer nu. 

– Vi säger samma sak, att bilen kommer att ha en fortsatt viktig roll. Den stora skillnaden är att vi från Kvartettens sida ser ett problem och presenterar en lösning för den trängsel som vi redan i dag har och kommer att få, medan Moderaterna inte presenterar någonting alls, mer än att man säger att man vill prioritera bilen, sammanfattade Olle Vikmång (S), kommunstyrelsens ordförande, diskussionen.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!