Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

"Bevara spårväg genom Klingsberg"

Den gamla spårvägsslingan till Klingsberg, som tyckts vara på väg bort, har uppenbarligen också sina anhängare.
Den kommer nämligen till användning i vissa, så att säga, lite lättare sammanhang.

NORRKÖPING2005-11-23 06:00
Det är i samband med spårvägsutbyggnaden till Ljura nästa år som slingan genom Klingsberg, i bruk sedan 1945, är avsedd att tas bort.
Från Trozelligatan ska spårvagnarna då svänga till vänster mot Ljura, i stället för som hittills mot höger till Klingsberg. Om inte den slingan avvecklas måste den i stället, har det angivits, rustas upp för 10 milj kr.
Men Svenska Spårvägssällskapets Östgötaavdelning framför nu i en skrivelse till kommunen önskemål om att slingan ska bevaras. Det är dock inte några nostalgiska skäl, som det hänvisas till.

Populär trafik
I stället handlar det om den populära trafik, som sällskapet bedriver med kommunens äldre museispårvagnar och Bistro-spårvagnen. Klingsbergsslingan utnyttjas då som ett ställe att vända på, och även som uppställningsplats i samband med något abonnemang.
Då har man exempelvis, medan spårvagnen väntat, kunnat spela brännboll, tävla i mångkamp, sparka boll m m under pågående abonnemang. Man har också kunnat stanna till i Klingsberg för enklare förtäring.
Utan Klingsbergsslingan blir det också långt till närmaste vändmöjlighet från Söder Tull, där många av beställningarna börjar eller slutar. Det har talats om en framtida vändslinga vid Mamregatan i bortre Hageby, när nu spårvägen byggts vidare till Ringdansen. Men ditut är det ju rätt långt, liksom också till vändslingan vid Folkets park för dagens linje 3.

Färre vagnar
Skrivelsen är undertecknad av Willy Forsström, som ju vet allt om Norrköpings spårvägar. Han är därför självfallet också väl medveten om, hur nerslitet spåret är främst i Holmstagatan och Trozelligatan.

Nödvändsslinga
Men han menar att spåret likväl kan fortsatt användas i en "nödvändslinga", trafikerad av kanske 100-talet vagnar om året - något helt annat än de över 15.000 vagnar som nu passerar där dagligen.
Spårvägssällskapet hoppas därför få behålla anslutningen till vändslingan i Klingsberg.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om