Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Beskedet som skakar Vargarna

Här är chockbeskedet som skakar om Vargarna.Trion Adrian Miedzinski, Krzysztof Kasprzak och Adam Skornicki riskerar att få sina svenska licenser indragna. Anledningen är det infekterade bråket om de nya ljuddämparna.- Vi skulle drabbas väldigt hårt, inser sportchefen Michael Olsson.

Foto: Sandberg Niclas

NORRKÖPING2011-03-19 03:00

Speedwaysporten har en kris just nu. Internationella förbundet, FIM, har slagit fast att alla medlemsländer ska använda de nya, miljövänligare, ljuddämparna redan till säsongen 2011.

I Sverige har det muttrats och grymtats bland klubbarna, men det är ingenting mot motståndet i Polen.

Oroväckande
Där hade förbund, klubbar och förare ett stormöte häromkvällen och vad man kom fram till är oroväckande för bland annat Sverige.

Polackerna vägrar rätta sig efter det internationella förbundet och nu verkar det som man helt enkelt struntar i FIM:s direktiv.

Och inte nog med det.

Man tänker sig också stoppa polska förare som kör för utländska klubbar.

För Vargarnas del vore detta förödande.

- Två av våra topp fyra-förare är ju polacker, så det är givet att vi skulle drabbas väldigt hårt.

Toppförare
Både Adrian Miedzinski och Krzysztof Kasprzak räknas som bärande pjäser i Vargarnas lagbygge.

- Jag vet inte riktigt hur man tänkt sig det här. Kanske försöker man bara få med sig andra länder i upproret. Givetvis kommer jag ringa runt till våra polska förare inom kort, säger Michael Olsson. Just nu är det svårt att se konsekvenserna av det polska mötet.

Svenska förbundet, SVEMO, har inga planer på att följa Polens exempel. Generalsekreteraren Per Westling har noterat att Polen tänker bryta överenskommelsen.

Gå ned i vikt
- SVEMO stöder beslutet då vi vet att en sänkning av ljudnivåerna är ett måste för att banor och sporten skall överleva. Ljudnivåerna är idag ett reellt hot mot ett stort antal banor i Sverige, England och Danmark. Banor i dessa länder har redan fått läggas ner på grund av ljudnivåer, skriver han på SVEMO:s hemsida.

Svenska speedwayförarna är inte överdrivet entusiastiska över den nya ljuddämparen.

- Man tycker den är svårare att köra med, osäkrare. Dessutom har man ju börjat jaga vikt.

Svenske GP-föraren Fredrik Lindgren sa nyligen i en TT-intervju att det bara är en tidsfråga innan sporten får sitt första anorexia-fall eftersom lätta förare gynnas av den nya regeln.

- Våra förare pratar om vikt och det får naturligtvis inte gå för långt, slutar Michael Olsson i Vargarna.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om