I en och en halv vecka har inkopplingen av den nya godsjärnvägen Kardonbanan pågått.
Ett arbete som påverkat tågtrafiken genom Norrköping.
Inkopplingen är nu klar och tanken var att bägge spåren på Södra stambanan nu skulle öppnats upp för trafik igen.
Men så blir det inte.
Till följd av den kontaktledning som revs ner på Norrköpings godsbangård i måndags så kan Trafikverket nu endast öppna upp ett av de två spåren för tåg i både syd- och norrgående riktning.
Det andra spåret beräknas inte kunna öppnas upp förrän på söndag morgon. Då beräknas reparationsarbetet vara färdigt.
– Trafikverkets fokus är just nu att få igång tågtrafiken så snabbt som möjligt. Vi sätter alltid säkerheten främst i allt vi gör, säger Youssef Hassib, projektledare, i ett pressmeddelande.
Arbetet med Kardonbanan och de nya broarna över E4:an är planerade sedan flera år tillbaka och det är många personer som deltagit.
– Inkopplingen har skett enligt vår planering och vi har hållit tidplanen i detta komplexa och tidskritiska arbete. Trots detta sker ibland oförutsedda händelser, säger Hassib.
Under inkopplingen har Trafikverket gjort tester av järnvägen för att säkerställa att allt fungerar som det ska. Man har installerat ett nytt signalställverk och även utfört spårarbeten, lagt växlar och byggt om kontaktledningar.
Det som återstår nu är att riva den gamla bron över E4:an. Det kommer att ske under vecka 46.