Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Båtklubbar föreslås driva farleder

Sjöfartsverket skall göras om från affärsverk till en förvaltningsmyndighet. Båtklubbar, turistanläggningar och andra intresserade ska ansvara för småbåtarnas farleder, föreslår regeringens utredare.

norrköping2008-05-17 03:00
Regeringen har utrett Sjöfartsverkets organisation och skyldigheter och kommit fram till att huvuddelen av uppgifterna, som till exempel sjömätning av handelssjöfartens farleder, motiveras som offentliga åtaganden och ska fortsätta under statens regi. Dock ska driften av fritidsbåtars farleder överlåtas till kommuner eller regionala intressenter. Staten ska inte finansiera privatpersoners fritidsintressen menar regeringens utredare Jonas Bjelfvenstam.Får 50 miljoner
- Farleder för fritidsbåtar finansieras idag av handelssjöfarten. Vi vill inleda diskussioner med bland annat båtklubbar och kommuner för att under en treårsperiod överlåta ansvaret och driften av vissa farleder och kanaler, säger Jonas Bjelfvenstam.För att underlätta övertagandet för eventuella intressenter föreslås ett statsbidrag på 50 miljoner till huvudmän som övertar ansvaret.Göran Andersson, från Norrköping och ordförande för Svenska Båtunionen, ingår i utredningens referensgrupp. Han säger att det är märkligt att detta överhuvudtaget tas upp, att hela gruppen är överens om att drift och underhåll är statens ansvar och utgår ifrån att förslaget inte klubbas igenom.- Vi tror inte regeringen kommer att frånsäga sig ansvaret för infrastrukturen bara för att det är på andra sidan kajen, säger han.Motorsport
Regeringens utredare Jonas Bjelfvenstam menar att liknande verksamheter inom andra områden sköts på sådant sätt redan idag, till exempel motorsport, skogsområden och enskilda vägnät som utgör tusentals kilometer där boende ansvarar för drift och underhåll.- Samarbeten kring infrastruktur som sträcker sig över kommungränser är inget ovanligt. Kommuner ansvarar redan idag för 169 farleder i Sverige, säger han.Om utredningens förslag genomförs kommer Sjöfartsverket fungera som en anslagsmyndighet och öppna upp marknaden för transporter, lots och drift av farleder, något som Göran Andersson inte sätter sig emot men menar att staten fortfarande måste ansvara för att det sköts på riktigt sätt.- Det är klart att ambitionsnivån kan skilja sig på olika platser men Sjöfartsinspektionen kommer utfärda tillstånd som farledshållaren måste ansöka om för att kunna bedriva verksamhet, säger Jonas Bjelfvenstam.Vem ansvarar för eventuella olyckor som sker på grund av brister i drift- och underhållsarbetet?- Först och främst blir det en sedvanlig utredning för att bestämma vad olyckan beror på men skulle utredningen visa på brister faller ansvaret i slutändan på farledshållaren.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om