Båtklubbar föreslås driva farleder
Sjöfartsverket skall göras om från affärsverk till en förvaltningsmyndighet. Båtklubbar, turistanläggningar och andra intresserade ska ansvara för småbåtarnas farleder, föreslår regeringens utredare.
- Farleder för fritidsbåtar finansieras idag av handelssjöfarten. Vi vill inleda diskussioner med bland annat båtklubbar och kommuner för att under en treårsperiod överlåta ansvaret och driften av vissa farleder och kanaler, säger Jonas Bjelfvenstam.För att underlätta övertagandet för eventuella intressenter föreslås ett statsbidrag på 50 miljoner till huvudmän som övertar ansvaret.Göran Andersson, från Norrköping och ordförande för Svenska Båtunionen, ingår i utredningens referensgrupp. Han säger att det är märkligt att detta överhuvudtaget tas upp, att hela gruppen är överens om att drift och underhåll är statens ansvar och utgår ifrån att förslaget inte klubbas igenom.- Vi tror inte regeringen kommer att frånsäga sig ansvaret för infrastrukturen bara för att det är på andra sidan kajen, säger han.Motorsport
Regeringens utredare Jonas Bjelfvenstam menar att liknande verksamheter inom andra områden sköts på sådant sätt redan idag, till exempel motorsport, skogsområden och enskilda vägnät som utgör tusentals kilometer där boende ansvarar för drift och underhåll.- Samarbeten kring infrastruktur som sträcker sig över kommungränser är inget ovanligt. Kommuner ansvarar redan idag för 169 farleder i Sverige, säger han.Om utredningens förslag genomförs kommer Sjöfartsverket fungera som en anslagsmyndighet och öppna upp marknaden för transporter, lots och drift av farleder, något som Göran Andersson inte sätter sig emot men menar att staten fortfarande måste ansvara för att det sköts på riktigt sätt.- Det är klart att ambitionsnivån kan skilja sig på olika platser men Sjöfartsinspektionen kommer utfärda tillstånd som farledshållaren måste ansöka om för att kunna bedriva verksamhet, säger Jonas Bjelfvenstam.Vem ansvarar för eventuella olyckor som sker på grund av brister i drift- och underhållsarbetet?- Först och främst blir det en sedvanlig utredning för att bestämma vad olyckan beror på men skulle utredningen visa på brister faller ansvaret i slutändan på farledshållaren.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!