Byggstarten för nya tåglinjen Ostlänken mellan sörmländska Järna och Linköping ligger visserligen några år framåt i tiden (byggstart tidigast 2027 för Norrköpings del) men planeringen och projekteringen är inne i en intensiv fas, skriver kommunen i ett pressmeddelande.
Statligt ägda Jernhusen äger flera av landets stationshus. I Norrköping handlar det alltså om själva järnvägsstationen samt intilliggande byggnader på Butängen.
"Kommunen arbetar nu tillsammans med Jernhusen för att ändamålsenliga byggrätter ska utvecklas och att den befintliga stationsbyggnaden ska kunna användas för kommersiella ändamål i framtiden", skriver man i pressmeddelandet.
I maj i år utlyste Norrköpings kommun en arkitektstävling för för nya centralstation och stationsområdet. Vinnare i tävlingen kommer att presenteras i mars 2024.
– Vi vill att Norrköpingsborna ska få en så bra ny centralstation som möjligt helt enkelt, sa planarktitekten Simon Tell till Folkbladet.
Den nya centralstationen, i upphöjt läge, och området runt omkring ska både vara estetiskt tilltalande men också uppfylla många funktioner. Kommunen trycker på att området ska vara "välkomnande och representativ entré till Norrköping samt en aktiv och attraktiv mötesplats under hela dygnet".
I ett andra steg kommer Jernhusen arrangera ett parallellt uppdrag för sina delar av anläggningen.
Parallellt med kommunens arbete arbetar Trafikverket med Järnvägsplan för delsträcken Loddby–Klinga som går via Norrköping C.