I somras berättade Folkbladet att landstinget i Östergötland anmälde läkemedelsföretaget Astrazeneca till läkemedelsindustrins informationsgranskningsman (IGM) då man ansåg att de försökt marknadsföra sina mediciner hos en patientförening.
Enligt det etiska regelverk som gäller i läkemedelsbranschen är det inte tillåtet för ett läkemedelsbolag att göra reklam för receptbelagda mediciner direkt till patienter och misstanke uppstod om att företaget brutit mot reglerna när de kontaktade astma- och allergiföreningen i Östergötland i februari i år.
Ärendet lämnades sedermera över till Nämnden för bedömning av läkemedelsinformation (NBL).
Frias heltAstrazeneca menar i sitt svar på anmälan att de i första hand kontaktat patientföreningen för att utbyta erfarenheter och att ingen produktinformation förekommit vare sig i mail- eller telefonkontakt. Man menar således att man inte kontaktat patientföreningen i marknadsföringssyften.
Något som NBL finner stöd för sedan de bland annat tagit del av mailkonversationen. Man påpekar också att det faktum att det möte som läkemedelsbolaget efterfrågade aldrig ägde rum efter att patientföreningen avböjt bör vägas in.
Astrazeneca frias därmed av NBL som anser att företaget inte gjort sig skyldigt till otillåten marknadsföring så som påståtts i anmälan.