Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Arlanda nästa - äntligen

NORRKÖPING
På måndag får Norrköping åter en fast flyglinje till Arlanda. Något som ledningen för Norrköpings Flygplats är mycket nöjda med:
- Därmed har vi dagligt linjeflyg till Stockholm, Köpenhamn, Visby och Oslo samt från den 11 mars även till Göteborg, så nu ser läget ljusare ut än på länge, säger Per Nede från Luftfartsverket.

På måndag startar linjeflyg mellan Norrköping och Arlanda igen, med  bland annat Daniel Happ, Tord Öhman och Magnus Henriksson vid spakarna.
FOTO: JANNE FORSBY

På måndag startar linjeflyg mellan Norrköping och Arlanda igen, med bland annat Daniel Happ, Tord Öhman och Magnus Henriksson vid spakarna. FOTO: JANNE FORSBY

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2002-02-14 00:00
När det gäller Göteborg är det bolaget Gothia Air som startar en lågprislinje med biljettpriser under 600 kronor, men så är inte läget när det gäller Arlanda:
- Nej, här är det normalpriser och 95 procent av våra passagerare ska vidare från Arlanda, oftast till Norrland, Finland eller Norge, säger Adolf Hiebsch, som är inlånad som konsult av Walt Air, som ska flyga på Arlanda.

<B>? Varför tror ni att en linje till Arlanda ska bära sig ekonomiskt, när det inte fungerade för Skyways tidigare?</B>
- Vi är ett mindre bolag och har mindre plan, som tar högst nio passagerare och den kapaciteten tror vi är tillräcklig.
- Jag kan nämna att Skyways hade drygt 14.000 passagerare sista året de flög Norrköping - Arlanda, och för oss räcker det med cirka 10.000 för att det ska vara ekonomiskt bärkraftigt.

<B>? Ni har ju även taxi-, ambulans- och fraktflyg hos Walt Air. Slutar ni med det nu?</B>
- Nej, vi har två plan, så det ena ska flyga linjetrafik på Arlanda och det andra planet sköta resten av bolagets flygningar, förklarar Adolf Hiebsch.

<B>? Hur lång tid får Arlandalinjen på sig att visa lönsamhet?</B>
- Vi kör fram till midsommar och sedan gör vi en utvärdering. Går det så bra som vi hoppas, kommer vi sedan att skaffa ett plan som tar 19 passagerare.
- Till att börja med kör vi två gånger upp till Arlanda och två gånger hem till Norrköping, men från och med 4 mars ökar vi till fyra avgångar per dag från Norrköping och lika många tillbaka från Arlanda.
- För verksamheten har vi nio anställda i företaget, varav åtta piloter och en på kontoret.
Folkbladet var med på en provflygning igår över Norrköping och kunde konstatera att det är ett mindre, men ändå stabilt och tystgående plan med tryckkabin.
Ett plan som gör 550 km/tim och flyger på drygt 11.000 meters höjd. Resan till Arlanda kommer att ta drygt 30 minuter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om