Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Arbetslivsministern på turné studerade Faros och Socsam

NORRKÖPING
- Både Farosprojektet i Norrköping och Socsam i Finspång verkar mycket intressanta och jag tar med mig dessa arbetsmodeller hem till regeringskansliet för ytterligare analyser.
Det sa arbetslivsminister Hans Karlsson, när han igår gästade Norrköping på sin östgötaturné som även omfattade ett besök i Motala.

"Jag är framför allt här för att se och lära vad ni gör ute i 'verkstan', det vill säga verkligheten", förklarade arbetslivsminister Hans Karlsson som för en dag lämnat isoleringen i regeringskansliet för en heldag i Östergötland och bland annat Norrköping.
FOTO: ROBERT SVENSSON

"Jag är framför allt här för att se och lära vad ni gör ute i 'verkstan', det vill säga verkligheten", förklarade arbetslivsminister Hans Karlsson som för en dag lämnat isoleringen i regeringskansliet för en heldag i Östergötland och bland annat Norrköping. FOTO: ROBERT SVENSSON

Foto: Fotograf saknas!

Norrköping2003-02-05 00:00
Faros och Socsam är två projekt för att få igång arbetslösa sjukskrivna i nya arbeten och båda har visat sig framgångsrika.
- Redan nu ser man att Faros-modellen är lyckosam och även Socsam i Finspång har gett goda resultat, till och med så pass att projektet väckt nationellt intresse, fastslog landshövding Björn Eriksson var med Hans Karlsson på rundresan i länet.

<B>? Men Hans Karlsson ville inte lova någon riksomfattande satsning på det ena eller andra projektet?</B>
- Nej, inte för dagen, eftersom jag är ganska ny i den här rollen och idag är jag faktiskt mest ute för att se och lära av vad som händer här i Östergötland angående långtidssjukskrivna.
- Det är dessutom så att jag kan Östergötland och dess situation ganska bra sedan tidigare och därför passade det bra att jag nu bröt min isolering uppe i regeringskansliet och kom ut så här i "verkstan", som jag brukar kalla verkligheten.

<B>? Vad tycker du spontant om Faros och Socsam?</B>
- Båda är mycket intressanta och resultaten visar att det är två bra modeller, som man kan jobba vidare på och kanske sprida ut över landet.
- Men innan jag tar något sådant beslut vill jag analysera och utreda de här och andra modeller först, så att vi inte gör något förhastat eller kanske rent av förstör någon bra modell via ny lagstiftning framöver.
Från Norrköping berättade Mikael Fransson, Marianne Ranlöv och Birgitta Claesson om Farosprojektet, där hela 50 procent av de arbetslösa kommit i någon form av aktivitet.
- Vi ser det som väldigt positivt för den arbetslöse att försäkringskassan och arbetsförmedlingen jobbar tillsammans och gör hela proceduren effektivare och smidigare, säger Birgitta Claesson. Men det finns också hinder i vägen i de olika regelverk vi har och här kan Faros förbättras framöver.
När det gäller Faros pågår det projektet på fem olika platser i landet, eftersom förutsättningarna varierar och sedan ska de fem projektens för- och nackdelar redovisas för Hans Karlsson längre fram, är det tänkt.

<b>Positiva vinster</b>
Om Socsamprojektet informerade Peter Fransson, Christina Källgren-Pettersson och Peter Johansson.
- Vi framhöll de positiva vinster som Socsam innebär för sjukskriva, arbetslösa och de människor som befinner sig i rehabilitering, säger Peter Johansson.
- I och med att vi lägger alla pengar i en gemensam påse kommer vi bättre undan problemen med de olika regelverk från olika myndigheter som ändå finns och därför är vi mycket positiva till Socsam.
Björn Eriksson drog även fram riksväg 51 mellan Norrköping och Finspång, som han menade måste breddas och trafiksäkras, för att öka den regionala tillväxten och därmed fler jobb.
- Jo, jag vet att 51-an är mycket krokig och dålig och i stort behov av att upprustas. Själv åker jag numera alltid över Katrineholm, när jag ska mellan Örebro och Norrköping, sa Hans Karlsson som dock inte har vägupprustningar inom sitt beslutsområde som arbetslivsminister, men han fick ändå höra Björn Erikssons synpunkter.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om