Första spadtaget taget för Ostlänken – äntligen

Ett historiskt ögonblick ägde rum i Järna på onsdagen då det första spadtaget för Ostlänken togs. På plats för att greppa spaden var kommunstyrelsens ordförande Sophia Jarl (M).

Några fakta om projektet.

Foto: Carolina Nilsson

Norrköping2024-11-07 20:00

Nyheten i korthet

  • Det första spadtaget för Ostlänken, en ny dubbelspårig järnväg mellan Järna och Linköping, togs i Järna på onsdagen.
  • Projektet, som har planerats i tio år, markerar starten för hela Ostlänkens sträcka och är efterlängtat av många intressenter.
  • Planen är att hela Ostlänken ska öppna för trafik 2035, med en bedömd kostnad på 91,4 miljarder kronor.

Ännu ett långdraget projekt börjar röra på sig efter många års planering, överklaganden och divideranden om det ska vara höghastighetsjärnväg eller inte. Det handlar naturligtvis om Ostlänken, ett projekt som formellt planerats i tio år men diskuterats betydligt längre än så.

Men nu har även Ostlänken tagit sitt första, visserligen tidiga, steg. På onsdagen togs nämligen det första spadtaget för den nya dubbelspåriga järnvägen mellan Järna och Linköping. 

undefined
Kommunalråden från Nyköping, Trosa, Södertälje, Linköping och Norrköping tog det symboliska första spadtaget på Ostlänken. Sophia Jarl (M) längst till höger.

Det skedde i Järna och på plats fanns kommunstyrelsernas ordföranden för samtliga berörda kommunerna Södertälje, Trosa, Nyköping Norrköping och Linköping. Även Trafikverkets generaldirektör Roberto Maiorana och Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg deltog i evenemanget som också sändes live.

Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg var naturligtvis nöjd över att uppleva starten för projektet.

– Äntligen! Det känns jättebra. Spadtaget markerar starten för hela Ostlänkens sträcka. Det är många personer som har lagt ned ett omfattande arbete för att vi ska kunna vara här idag och projektet är efterlängtat av många intressenter, kommenterade Ostlänkens programchef Magnus Sjöberg.

undefined
Sophia Jarl passade på att ta en selfie med övriga kollegor från de berörda kommunerna.

Närvarande från Norrköpings sida var alltså Sophia Jarl (M) som haft en del annat att fokusera på på hemmaplan efter den politiska turbulensen som landade i KD:s avhopp från Borgerlig samverkan. Det ledde i sin tur till att alliansen tappade sin majoritet. 

Sophia Jarls svar på Folkbladets fråga "Hur mår du?" angående politiktrasslet på onsdagen visar hur väsentlig hon tycker att Ostlänken är för Norrköpings utveckling.

– Det är klart att jag är påverkad av situationen men nu ska jag åka och ta första spadtaget för Ostlänken. Det är ju väldigt mycket större än det här och oerhört viktigt för Norrköping så det är mitt främsta fokus just nu.

Det handlar om en sträcka med dubbelspårig järnväg på cirka 16 mil och den bedömda kostnaden är 91,4 miljarder kronor enligt 2021 års prisnivå. I Norrköpings kommun är det en sträcka på 43 kilometer som sedan delats in i fyra delsträckor. De kommer att byggas i etapper när det blir det dags.

Planen är att hela Ostlänken ska öppna för trafik 2035.

Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!