Allt fler vägar får vänta
Varje år kommer skadeanmälningar in till Vägverket. De flesta på grund av stenskott eller gropar i vägarna. Trots detta får allt fler vägar vänta på grund av Vägverkets begränsade resurser. Överenskommelser med byalag ser Vägverket som ett positivt sätt att minska kostnaderna samtidigt som gropiga vägar får nytt väglag.
I år har 13 anmälningar inkommit från Norrköpingstrakten, av dem var det åtta som orsakats av gropar i vägbanan.
I några fall blir Vägverket skyldigt att betala reparationskostnaderna. Fram till augusti i år är det sju personer i Region Sydöst som fått ersättning för de skador som väglaget orsakat på bilen, det innebär en utbetalning på drygt 60 000 kronor. Det är ett belopp som redan överstigit det sammanlagda värdet av utbetalningarna för 2003.
Men resurser att åtgärda de gropiga och grusiga vägarna finns inte uppger Vägverket.
- Vi har begränsade resurser att laga de här vägarna, förklarar Jörgen Gustafsson, driftledare.
Han tycker att det fungerar bra med de överenskommelser där byalag hjälper till att hålla kostnaden nere
- Det innebär att arbetet i vissa fall kan tidigareläggas, beroende på hur angeläget det är att byta väglag, förklarar han.
Vägverket har en plan för alla grusvägar, att de ska bli asfalterade men länsväg 863 hade fått vänta flera år till om inte Sofie Ljungdal bildat byalag.
- Den vägen hade inte kommit i fråga nu utan fått vänta i fem till tio år, konstaterar Jörgen Gustafsson.
Lars Lindkvist, centerpartistisk ledamot i kommunfullmäktige, är kritisk till den överenskommelse som sker mellan de boende och Vägverket.
- Det är inte önskvärt, men tyvärr verkar det behövas idag. Det är ju inte bra. Det är en kostnad som samhället ska stå för och inte de som bor vid vägen, säger han och jämför underhållet av vägen med en tand.
- Jag brukar jämföra det med en rotfyllning. Om man inte lagar ett litet hål, så blir det större och större och kräver till slut en rotfyllning.
Så jobbar vi med nyheter Läs mer här!