Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

AllmÀnheten fÄr Äka med i skolbussar i pilotprojekt

Norrköpings kommun testar att lĂ„ta allmĂ€nheten Ă„ka med pĂ„ tvĂ„ skolskjutslinjer under höstterminen. "Vi vill undersöka om vi kan hjĂ€lpa nĂ„gon som drabbats indragna busslinjer", sĂ€ger Markus Åkerman (C), ordförande i tekniska nĂ€mnden.

Efter indragna busslinjer: I höst kan allmÀnheten Äka med vissa skolbussar pÄ prov.

Efter indragna busslinjer: I höst kan allmÀnheten Äka med vissa skolbussar pÄ prov.

Foto: Jeppe Gustafsson

Norrköping2022-08-09 11:00

Vi har tidigare berÀttat om det. Men nu Àr det klart. FrÄn och med höstterminens början 17 augusti kommer det att finnas möjlighet för allmÀnheten att Äka med i skolskjuts i mÄn av plats. Det handlar om skolbusslinjerna Styrstad/Lundby till Rambodal/Smedby och Kvarsebo till Krokek.

Det Ă€r tekniska nĂ€mnden som beslutat att genomföra pilotprojektet dĂ€r skolbussen öppnas upp i samband med Östgötatrafikens trafikomlĂ€ggning pĂ„ Norrköpings landsbygd dĂ€r nĂ„gra busslinjer dragits in. Syftet med projektet Ă€r att se om skolbussen kan samordnas med allmĂ€nna resenĂ€rer, och samtidigt undersöka hur stort intresse som finns för den typen av lösning.

– Vi provar det hĂ€r under höstterminen. Det Ă€r ett pilotprojekt för att förbĂ€ttra tillgĂ€ngligheten till busstrafik pĂ„ Norrköpings landsbygd. Kan det hjĂ€lpa nĂ„gon som kan Ă„ka med Ă€r jag nöjd. Jag tĂ€nker mig att det frĂ€mst kan handla om gymnasieelever som fĂ„tt det krĂ„ngligare nĂ€r en del busslinjer har försvunnit. Men sjĂ€lvklart kan vem som helst Ă„ka med om det skulle passa, sĂ€ger Markus Åkerman.

Samtidigt betonar Markus Åkerman att kapaciteten Ă€r begrĂ€nsad. Det innebĂ€r att skolbarnen prioriteras först och att andra resenĂ€rer fĂ„r Ă„ka med i mĂ„n av plats. 

– PĂ„ linjen Styrstad/Lundby rör det sig om ett fĂ„tal platser. PĂ„ linjen Kvarsebo/Krokek har kommunen satt in en större buss, sĂ„ dĂ€r Ă€r kapaciteten större. Vi vet att det inte Ă€r nĂ„gon universallösning för att tĂ€cka de neddragningar som gjorts, men det Ă€r viktigt att kommunen och regionen samarbetar för att hitta nya möjligheter för att tillgodose de behov som finns, sĂ€ger Markus Åkerman

NÀr vet ni om det hÀr Àr ett lyckat projekt eller inte?

– Vi fĂ„r hĂ„lla oss uppdaterade under hela projekttiden. Antingen Ă€r det ingen som vill Ă„ka med och dĂ„ Ă€r det bara att lĂ€gga ned eller sĂ„ finns det ett behov. DĂ„ fĂ„r vi diskutera det vidare. Men vi hĂ„ller samtidigt fortsĂ€ttningsvis en dialog med Östgötatrafiken. Det Ă€r de som sköter kollektivtrafiken, sĂ€ger han.

Vad tror du sjÀlv. Kan det hÀr fungera?

– Jag vet inte. Det Ă€r svĂ„rt att sĂ€ga. Det kan gĂ„ Ă„t ena hĂ„ller eller det andra. Men vi har haft vĂ€ldigt kort tid pĂ„ oss att försöka göra nĂ„got och dĂ„ Ă€r det vĂ€rt att prova om det hĂ€r skulle kunna fungera. Vi fĂ„r se, sĂ€ger Markus Åkerman

SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!