Information till våra läsare

Den 31 december 2024 är sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebär att vår sajt inte längre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla våra läsare för det stöd och engagemang ni har visat genom åren.

För er som vill fortsätta följa nyheter från Norrköping och Finspång hänvisar vi till NT.se, där ni hittar det senaste från regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Alkolås - ingenting för östgötar

I varannan svensk kommun rullar kommunala bilar med alkolås inom vård, renhållning, parkförvaltning och andra kommunala verksamheter. Största genomslaget gäller skolskjutsarna, där 53 procent av alla transporter nu är säkrade med alkolås.  Men Östergötland ligger tyvärr efter i utvecklingen, enligt den här MHF-undersökningen.

Foto: JESSICA GOW

NORRKÖPING2008-03-07 03:00
- För oss på MHF är det här i stort sett en fantastisk framgång på bara några år. Men självfallet önskar vi att alla kommunala transporter ska ske med bilar som har alkolås, säger MHFs VD Tom Bjerver.Men när det gäller Östergötland ser det mörkt ut för trafiksäkerheten, när det gäller alkolås i kommunala fordon:- Motala och Ödeshög är de enda kommunerna, som har alkolås i några av sina kommunala fordon, säger Christer Folkesson, MHF Region Öst.Söderköping sämst
- Majoriteten av av kommunerna har inte börjat sätta in dem och en kommun, Söderköping, tillhör Sveriges sämsta. Så jämfört med övriga Sverige ligger Östergötland efter i utvecklingen när det gäller alkolås.- Och när det gäller Norrköping och Finspång har vi inte fått något svar på den här enkäten. Tyvärr är det alldeles för många kommuner som ännu inte gjort någonting för att få stopp på rattfylleriet via insättande av alkolås.Hur ska ni följa upp den här undersökningen?- Vi kommer att åka runt till de kommuner där det ser sämst ut eller där man inte svarat alls på vår enkät och informera ännu en gång om vikten av att börja sätta in alkolås i de kommunala fordonen. 10.000 kronor
- Ett alkolås kostar bara cirka 10.000 kronor styck och det måste ju anses som en billig försäkring mot att inga kommunala fordona ska blandas in i olyckor på grund av onykterhet.Sedan 2003 har MHF besökt samtliga svenska kommuner för att förmå dem att installera alkolås i kommunernas egna transporter, men också i sådant som upphandlas av externa entreprenörer - till exempel skolskjutsar.Räddar liv
Nyligen gjordes alltså en kartläggning över Sveriges kommuner, för att få en ögonblicksbild över hur intensivt alkolåsfrågorna drivs runtom i landet.Kartläggningen visar att var tredje svensk kommun kräver alkolås i nyinköpta bilar. Lika stor andel kräver också alkolås i samband med all extern upphandling av transporter - allt från sopor till skolskjutsar.- Vi vet inte hur många som har undgått trafikdöden på grund av alkolås, säger Tom Bjerver. Det enda vi säkert vet är att våra insatser har varit med och räddat liv. Nu hoppas vi att kommunerna är beredda att gå vidare så att alkolåsen blir heltäckande i alla Sveriges kommunala transporter.MHF kommer att följa upp kommunkartläggningen när det gäller alkolås med fler mätningar. Målet är att utmana Sveriges kommuner till en större satsning på nykterhet i trafiken. MHFs alkolåsarbete sker i samarbete med försäkringsbolaget SalusAnsvar.
Så jobbar vi med nyheter  Läs mer här!
Läs mer om