Folkbladet rapporterade om olyckan pÄ gamla Riksettan, dÀr en hög lastbil fick hela skÄpet söndersmulat.
Det Àr lÄngtifrÄn första gÄngen det hÀnder.
â Och det lĂ€r vĂ€l fortsĂ€tta ske om man inte gör nĂ„gonting Ă„t den dĂ€r jĂ€kla bron, sĂ€ger Göran Svensson, vd för Ingelsta Thermofrakt i Norrköping.
MÄnga höga fordon har kört fast eller fÄtt slÀp och skÄp förstörda. NÀstan alla i Norrköping Àr bekanta med den till synes stÀndigt Äterkommande olycksplatsen. Varningsignaler i form av blinkande ljus och kedjor som slÄr i fordon som Àr högre Àn 3,6 meter har uppenbarligen inte hjÀlpt.
â Det hĂ€r Ă€r en klassiker i Norrköping, tyvĂ€rr, sade Lennart Ă gren, inre befĂ€l hos rĂ€ddningstjĂ€nsten efter incidenten i onsdags.
SÀllsynt, men inte unikt, Àr att det var en lokal förare som tog vÀgen under rondellen den hÀr gÄngen. Enligt företagets vd Göran Svensson har det dessutom hÀnt företaget tidigare.
â Det var för sex-sju Ă„r sedan. Men Ă€ven andra Ă„kerier hĂ€r i Norrköping har gjort det, sĂ€ger han.
Hur kan det hÀnda?
â Ja, sĂ€g det. Min chaufför har egentligen ingen förklaring. Vi kan kalla det hjĂ€rnslĂ€pp. I nĂ„gon mening har han förstĂ„s varit ouppmĂ€rksam, men det Ă€r ingen mening med att skĂ€lla pĂ„ nĂ„gon som redan mĂ„r dĂ„ligt över det hela. Jag Ă€r glad att ingen skadade sig i olyckan.
Den 4,5 meter höga bilen frÄn Ingelsta Thermofrakt var pÄ vÀg till Linköping för att lasta gods. SkÄpet var med andra ord tomt dÄ det trÀffade betongen i den övre vÀgbanan. En medtrafikant i en personbil trÀffades av ett dörrpaket som lossnat frÄn lastbilen.
Trafikpolisen skrev ut bot för grov vÄrdslöshet i trafik vilket Àr normalt dÄ varningssystemet ÀndÄ ska ha fungerat.
Eller?
â Min chaufför hĂ€vdar att han aldrig hörde nĂ„gra kedjor slĂ„ i taket och nĂ€r jag passerade platsen lite senare sĂ„ sĂ„g jag att kedjorna saknades i höger körfĂ€lt, sĂ€ger Göran Svensson.
Företaget kunde hyra en annan lastbil och rÀdda transporten, men den ekonomiska förlusten blir ÀndÄ kÀnnbar.
â SjĂ€lvrisken skjuter ivĂ€g nĂ€r det handlar om en höjdledsskada pĂ„ bilen. SĂ„ det kostar oss en del, ja.
Göran medger att han inte följt med i debatten kring att ÄtgÀrda broproblemet i Norrköping.
â Jag hörde nĂ„gon gĂ„ng att det inte gĂ„r att grĂ€va ur vĂ€gbanan pĂ„ grund av grundvattnet dĂ€runder. Men för min del fĂ„r de gĂ€rna riva den dĂ€r jĂ€kla bron och bygga en ny rondell.