Information till vÄra lÀsare

Den 31 december 2024 Àr sista dagen som Folkbladet ges ut. Detta innebÀr att vÄr sajt inte lÀngre kommer att uppdateras efter detta datum.

Vi vill tacka alla vÄra lÀsare för det stöd och engagemang ni har visat genom Ären.

För er som vill fortsÀtta följa nyheter frÄn Norrköping och FinspÄng hÀnvisar vi till NT.se, dÀr ni hittar det senaste frÄn regionen.

Tack för att ni varit en del av Folkbladets historia.

Åkeriet om oförklarliga olyckan: "HjĂ€rnslĂ€pp"

Den lÄga bron i Norrköping Àr ökÀnd bland lastbilschaufförerna i landet. I onsdags skördade Beckershovsrondellen sitt senaste offer.

Olycksplatsen vid Beckershovsrondellen efter kollisionen i onsdags.

Olycksplatsen vid Beckershovsrondellen efter kollisionen i onsdags.

Foto: Ulf Wigh/Wighs news

Norrköping2021-09-24 15:44

Folkbladet rapporterade om olyckan pÄ gamla Riksettan, dÀr en hög lastbil fick hela skÄpet söndersmulat.

Det Àr lÄngtifrÄn första gÄngen det hÀnder.

– Och det lĂ€r vĂ€l fortsĂ€tta ske om man inte gör nĂ„gonting Ă„t den dĂ€r jĂ€kla bron, sĂ€ger Göran Svensson, vd för Ingelsta Thermofrakt i Norrköping.

MÄnga höga fordon har kört fast eller fÄtt slÀp och skÄp förstörda. NÀstan alla i Norrköping Àr bekanta med den till synes stÀndigt Äterkommande olycksplatsen. Varningsignaler i form av blinkande ljus och kedjor som slÄr i fordon som Àr högre Àn 3,6 meter har uppenbarligen inte hjÀlpt.

– Det hĂ€r Ă€r en klassiker i Norrköping, tyvĂ€rr, sade Lennart Ågren, inre befĂ€l hos rĂ€ddningstjĂ€nsten efter incidenten i onsdags.

SÀllsynt, men inte unikt, Àr att det var en lokal förare som tog vÀgen under rondellen den hÀr gÄngen. Enligt företagets vd Göran Svensson har det dessutom hÀnt företaget tidigare.

– Det var för sex-sju Ă„r sedan. Men Ă€ven andra Ă„kerier hĂ€r i Norrköping har gjort det, sĂ€ger han.

Hur kan det hÀnda?

– Ja, sĂ€g det. Min chaufför har egentligen ingen förklaring. Vi kan kalla det hjĂ€rnslĂ€pp. I nĂ„gon mening har han förstĂ„s varit ouppmĂ€rksam, men det Ă€r ingen mening med att skĂ€lla pĂ„ nĂ„gon som redan mĂ„r dĂ„ligt över det hela. Jag Ă€r glad att ingen skadade sig i olyckan. 

Den 4,5 meter höga bilen frÄn Ingelsta Thermofrakt var pÄ vÀg till Linköping för att lasta gods. SkÄpet var med andra ord tomt dÄ det trÀffade betongen i den övre vÀgbanan. En medtrafikant i en personbil trÀffades av ett dörrpaket som lossnat frÄn lastbilen.

Trafikpolisen skrev ut bot för grov vĂ„rdslöshet i trafik vilket Ă€r normalt dĂ„ varningssystemet Ă€ndĂ„ ska ha fungerat. 

Eller?

– Min chaufför hĂ€vdar att han aldrig hörde nĂ„gra kedjor slĂ„ i taket och nĂ€r jag passerade platsen lite senare sĂ„ sĂ„g jag att kedjorna saknades i höger körfĂ€lt, sĂ€ger Göran Svensson.

Företaget kunde hyra en annan lastbil och rÀdda transporten, men den ekonomiska förlusten blir ÀndÄ kÀnnbar.

– SjĂ€lvrisken skjuter ivĂ€g nĂ€r det handlar om en höjdledsskada pĂ„ bilen. SĂ„ det kostar oss en del, ja.

Göran medger att han inte följt med i debatten kring att ÄtgÀrda broproblemet i Norrköping.

– Jag hörde nĂ„gon gĂ„ng att det inte gĂ„r att grĂ€va ur vĂ€gbanan pĂ„ grund av grundvattnet dĂ€runder. Men för min del fĂ„r de gĂ€rna riva den dĂ€r jĂ€kla bron och bygga en ny rondell.

Karta: ÖoB
SĂ„ jobbar vi med nyheter  LĂ€s mer hĂ€r!